Vattenfall drar ur pluggen för smarta hem
Både Vattenfall och Eon har lagt ner sina satsningar på produkter för smarta hem. I kläm kommer kunderna som investerat i prylar för att styra sina hem.
Lars Lindström i Eskilstuna har satsat både tid och pengar på att kunna slå på värmen i sin sommarstuga med Vattenfalls tjänst för smarta hem. Nu har Vattenfall beslutat att lägga ner tjänsten som krävs för uppkopplingen, och prylarna han har köpt förvandlas till elskrot.
– Det är snopet att man köper grejer av dem som sedan blir värdelösa. Jag slet som en galning och ägnade flera lediga dagar för att få i gång det här inför vintersäsongen, säger han.
Vattenfall har sålt sina smarta hem-produkter, som bland annat kan användas för att slå av och på strömmen och ha koll på energiförbrukningen via internet, under många år, men inte lyckats locka mer än några tusen av sina totalt 800 000 kunder att nappa på erbjudandet. Nu tycker företaget att tekniken som används i produkterna är för gammal och för smal för att satsa vidare på, därför lägger företaget ner tjänsten.
– Funktionaliteten är inte problemet, men teknikinnehållet behöver breddas och utvecklas mer för att tillgodose alla nya behov som finns hos våra kunder, säger Rick Khan, som är chef för decentraliserade energilösningar på Vattenfall.
Några nya produkter som ersätter de gamla har Vattenfall inte tagit fram ännu och företaget vill inte berätta vilken tidsplan de har för att ta fram en ersättningsprodukt. Att Vattenfall slår av den nuvarande smarta hem-tjänsten innan en ny finns på plats förklarar Rick Khan med att företaget inte längre kan garantera en stabil funktion i tjänsten för kunderna.
– När tekniken blir gammal blir den opålitlig och det kan ställa till problem för kunderna, säger Rick Khan.
Även Vattenfalls konkurrent Eon har valt att lägga ner sin smarta hem-produkt 100 Koll. Enligt företagets presschef Johan Aspegren beror det på att inte tillräckligt många kunder har varit intresserade av produkten. Eon har i stället valt att arbeta tillsammans med Microsoft för att ta fram en ny smarta hem-produkt. Det finns dock ingen uppgift om när eller om den ska börja säljas i Sverige.
Vattenfall kommer att ersätta de kunder som köpt smarta hem-produkter av dem de senaste tre åren utan att kunden behöver reklamera sina produkter enligt konsumentköplagen. De som köpt sina produkter tidigare får dock ingen ersättning av Vattenfall.
– Nej, vi håller oss till de regler som finns, säger Rick Khan.
Lars Lindström är en av dem som blir utan ersättning för sin utrustning eftersom han köpte den redan 2013. Han har valt att ersätta Vattenfalls system med nya, billigare, uppkopplade strömbrytare från en annan leverantör.
– De var dessutom enklare att installera, säger han.
Konkurrens kring smarta hem
När elbolagen inledde sina satsningar på smarta hem för ungefär tio år sedan var de tidigt ute. I dag har de konkurrens från många håll. It-jättarna Amazon och Google vill till exempel bli navet i det smarta hemmet med sina smarta högtalare, och vitvarujättar som Samsung och Miele satsar på egna system för att koppla upp sina produkter.