Tesla vägrar följa ångerrätten
Den nya Teslan levde sitt eget liv med sidorutor som vevades ner och en farthållare som bromsade trots att inga hinder fanns på vägen. Köparen är allt annat än nöjd, men Tesla vägrar ta tillbaka bilen.
Köparen fick problem med sin nya bil nästan direkt. Värst var de oväntade kraftiga inbromsningarna när farthållaren användes och som nästan orsakade en krock. Men också sidorutor som utan anledning automatiskt vevades ner och larm som utlöstes av kyrkklockor blev ett problem. Efter att företaget flera gånger försökt åtgärda felen vill köparen häva köpet av sin Tesla Model 3, som kostade 682 730 kronor när den köptes 2019.
Tesla å sin sida menar att företaget åtgärdat felen och är beredd att samarbeta med kunden om att hitta en lösning om problem uppstår igen.
Tvisten hamnade hos Allmänna reklamationsnämnden, som i sitt beslut menar att kunden visserligen inte kunnat visa att felen kvarstår, men eftersom bilen beställts via nätet rekommenderar nämnden att kunden ska få ångra sitt köp enligt distansavtalslagen. Det betyder att kunden kan ångra köpet oavsett om det är fel på varan eller inte.
Ångerrätten gäller normalt 14 dagar efter att en vara mottagits. Men eftersom Tesla enligt Arn inte visat att företaget informerat om den på ett korrekt sätt gäller ångerrätten 14 dagar efter att kunden får information om den. Dock längst ett år efter att ångerfristen skulle ha löpt ut om företaget hade informerat vid köptillfället.
Eftersom kunden meddelade företaget efter drygt sex månader att han ångrat sig rekommenderar Arn att han ska få lämna tillbaka bilen. Att bilen använts spelar ingen roll för ångerrätten och eftersom Tesla inte meddelat kunden att företaget förbehåller sig rätten att göra ett avdrag för värdeminskning rekommenderar Arn att företaget ska betala tillbaka hela summan som bilen kostat. Det har företaget inte velat gå med på.
Ärendet har gått vidare till tingsrätt och innan de förhandlingarna är klara vill varken Tesla eller kunden lämna några kommentarer.