Teknikskolan: Virtual reality
Facebook går i bräschen för en ny hajp av virtual reality. Vi förklarar hur du bäst kliver in i den virtuella verkligheten.
VR-glasögon utnämndes till årets julklapp 2016 och marknaden översvämmades då av enkla VR-masker som fäster mobilen framför ögonen. Prislappen var bara någon hundralapp. Men de flesta konsumenter tröttnade snabbt efter den första hisnande ruschen av att kunna flyga över mäktiga bergskedjor och sänkas ner i djupa havsgrottor. Det som skavde mest var troligen att den virtuella rörelsefriheten är starkt begränsad i lågprisglasögon. Med dem anpassar sig bara den virtuella världen när du lutar huvudet uppåt och åt sidorna, inte framåt eller bakåt.
Du kan alltså stå i en datorgenererad version av Parthenon, som myllrar av 3D-framställda statyer och greker i vita togor. När du vrider på huvudet ser du såväl statyer som hellener från olika vinklar som vore de verkliga. Utsikten över antikens Aten är hänförande, men när du sträcker huvudet framåt för att se bättre mellan de doriska kolonnerna händer inget, den virtuella vyn kommer inte närmare. Hjärnan är van att ta emot synintryck som bygger på att huvudet rör sig i alla riktningar, inklusive framåt och bakåt. När huvudrörelserna inte motsvarar vad ögonen borde se uppstår en vag obehagskänsla, som snart blir huvudvärk och lätt illamående.
Men det finns VR-glasögon som klarar att ge full rörelsefrihet för huvudrörelser. De använder inte mobilen utan kopplas till en dator eller en spelkonsol. Med dem kan du alltså stå bredvid en virtuell kolonn och luta huvudet framåt och se vad som finns på andra sidan kolonnen. I den typen av avancerade glasögon ingår också handkontroller som gör att du kan interagera i den virtuella världen. Handkontrollerna kan till exempel bli racketar i ett bordtennisspel eller händer som håller pil och båge i ett bågskyttespel.
Vissa VR-glasögon kopplas till datorer. För att kunna dra nytta av glasögonens möjligheter måste datorn den kopplas till vara kraftfull, speciellt grafikkortet måste vara av nyare (och därmed dyrare) modell. Ett exempel är HTC Vive.
Den andra typen av moderna VR-glasögon med full rörelsefrihet behöver ingen kabel till datorn utan fungerar helt fristående. Eftersom den typen inte kan dra nytta av kraften i en modern pc är VR-miljöerna som kan visas mindre detaljrika och realistiska. Men fördelen är ett betydligt lägre pris och att slippa en kabel som hänger och slänger.
De mest sålda fristående VR-glasögonen (och de mesta sålda alla kategorier) är Oculus Quest 2. De görs av företaget Meta, före detta Facebook, och är en del av grundaren Mark Zuckerbergs stora satsning på det så kallade metaverse. Hans vision är att vi inom en ganska snar framtid kommer att umgås och jobba virtuellt. VR verkar tack vare Meta och Mark Zuckerberg få ännu en hajp. Återstår att se om den blir permanent den här gången.
3 populära VR-upplevelser
Google Earth VR
Flyg runt jordklotet och välj själv om du vill zooma in på Manhattan eller Mönsterås. Gå omkring på marknivå i gatuvyn. Ungefär samma innehåll som i mobilvarianten, men upplevelsen i VR är väsensskild.
Beat Saber
Populäraste VR-spelet just nu. Kuber flyger mot dig och du måste slå sönder dem med lasersvärd i takt med musiken som spelas. Låter banalt, men känns riktigt svängigt. Även ansträngande och kaloribrännande.
Eleven Table Tennis
Släpp loss din inre J-O Waldner i det här realistiska pingisspelet där såväl topspin som underskruv sitter där den ska. Spela mot datorns AI eller tusentals riktiga spelare online.
Exempel på olika typer av VR-glasögon
Google cardboard
Hållare för din smarta mobil (som bör vara kraftfull). Ej full rörelsefrihet.
Ungefärligt pris: 50 kr
Sony Playstation VR
Kopplas till en Playstation 4 eller 5. Full rörelsefrihet.
Ungefärligt pris: 2500 kr
Oculus Quest 2
Fristående VR-headset. Full rörelsefrihet.
Ungefärligt pris: 4000 kr
HTC Vive Pro 2
Kopplas med hdmi och usb till kraftfull dator. Full rörelsefrihet.
Ungefärligt pris: 12 000 kr