Hoppa till innehållet

Slopad mängdrabatt minskar matsvinnet

Genom att anpassa sina erbjudanden kan butikerna hjälpa sina kunder att slänga mindre mat. Det visar en ny undersökning.

Publicerad

Hur butiken utformar sina mängdrabatter har betydelse för hur stort matsvinnet blir hemma hos kunden.

Tydligare prisinformation och slopade mängdrabatter i matbutiken kan minska svinnet hemma i köket visar en studie som Livsmedelsverket har låtit genomföra. I studien har man genom att titta på försäljningen i butik och genom att intervjua kunder om hur mycket mat de kasserar kommit fram till att butikerna genom att anpassa sina erbjudanden kan hjälpa kunderna att slänga mindre mat.
– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz i ett pressmeddelande.