Hoppa till innehållet

Så tycker partierna i konsumentfrågorna

Minskat köttätande, bättre reklamationsrätt, hårdare krav på skönhetsbehandlingar och ­effektivare klädinsamling. Så vill partierna hantera de viktiga konsumentfrågorna. 

Publicerad

Foto: Holger Ellgaard [CC BY-SA 3.0]

Sveriges Konsumenter, som äger Råd & Rön, har genomfört en enkät med samtliga riksdagspartier. I enkäten får partierna svara på hur de ställer sig till organisationens förslag på lösningar till 38 kniviga konsumentfrågor. Sett till alla frågor är det Vänster­partiet (V), Miljöpartiet (MP) och Sverige­demokraterna (SD) som i störst utsträckning ­ställer sig bakom Sveriges Konsumenters
förslag. Minst medhåll får organisationen från Centern (C) och Moderaterna (M). Vi har här valt ut tio av frågorna.

En fråga som delar partierna är köttkonsumtionen. Sveriges Konsumenter vill minska den sammanlagda konsumtionen av kött genom att gynna omställning till hållbara protein­källor och genom under­visning i skolor och genom kampanjer. De får medhåll av V, MP och Socialdemokraterna (S). V vill till exempel att riksdagen ska anta ett nationellt mål om en minskad köttkonsumtion med minst 25 procent till år 2025. M, Kristdemokraterna (KD) och SD tycker däremot inte likadant. M och KD tycker att det är upp till var och en att välja vad man vill äta. SD vill behålla köttproduktion i Sverige för att hålla landskapet öppet.

När det gäller nätneutralitet – att internet­operatörerna eller dominerande företag inte kan premiera, begränsa och blockera tjänster på nätet – håller alla partier utom MP och KD med. MP håller delvis med, men tycker att samma regler måste gälla alla företag. KD menar att krav på reglering av företag på nätet för att skydda nätneutraliteten är obefogade.

Att det behövs ett fungerande insamlingssystem för återvinning av kläder och textilier, antingen genom producentansvar eller genom en förändring i avfallsförordningen, håller alla partier med om utom SD, som delvis håller med.

I stället för ett producentansvar efterlyser partiet att man ska ta efter de lyckade exempel på klädinsamling som redan finns i samhället.

Problem med hantverkartjänster är vanligt. ­Sveriges Konsumenter vill att det införs krav på skriftliga avtal vid hantverkstjänster över ett visst minimibelopp. Organisationen får medhåll av V, S och KD. Övriga partier håller med till viss del, men till exempel Liberalerna (L) varnar för att göra muntliga avtal ogiltiga inte nödvändigtvis stärker konsumentens förhandlingsposition. C tycker också att skriftliga avtal är bra, men att det ska vara upp till konsumenten och hantverkaren att välja själva.

S och SD vill precis som Sveriges Konsumenter stärka rätten att reklamera varor med ursprungligt fel genom att utöka tiden där företaget måste bevisa att konsumenten orsakat felet från sex månader till tre år. I dag ligger bevisbördan på konsumenten efter ett halvår av den treåriga reklamations­tiden. Moderaterna säger nej till en stärkt reklamationsrätt, medan övriga partier kan tänka sig en förstärkning, men kanske inte under hela ­treårs­perioden.

Sveriges Konsumenter efterlyser hårdare krav på den som utför skönhetsbehandlingar. I den frågan håller alla partier med. C är ensamt om att bara instämma delvis i organisationens förslag på tillståndskrav och sanktionsmöjligheter, men C vill se en tydligare lagstiftning och ett starkare skydd för konsumenterna på området.

V, S, L och SD håller med Sveriges Konsumenter om att företag ska tvingas erbjuda konsumenten skäliga och lättförståeliga avtalsvillkor genom en särskild satsning på Konsumentverkets tillsyns­arbete. Övriga partier instämmer delvis. C tycker att det är viktigt att avtalsvillkor generellt är lättbegripliga och enkla, men att den avtalsfrihet vi har i Sverige är en viktig princip och partiet tror därför att informations­arbete är att föredra framför tvång. Även MP tycker att konsumentupplysning är en bättre väg att gå än lagstiftning. 

 

 

Ladda ned enkätsvaren med fullständiga påståenden som pdf här.