Hoppa till innehållet

Så bestrider du fakturan

 

Publicerad

Hur gör du om du lurats in i ett abonnemang på nätet? Råd & Rön vägleder dig hur du ska slippa betala för strumpor, rakhyvlar, kosttillskott eller annat du inte vill ha. 

Text: Ingrid Jacobsson  

Illustrationer: Kicki Edgren Nyborg 

 

ettSäg upp avtalet

Om du beställer ett provpaket på en vara riskerar du att fastna i ett abonnemang. Visserligen har du 14 dagars ångerrätt vid köp på nätet. Men det är inte alltid lätt att säga upp ett avtal: företagets kundtjänst svarar kanske inte i telefon, mejl besvaras inte.

Du kan självklart säga upp avtalet ändå, se bara till att ha en kopia på uppsägningen. Om du skickar mejl, se till att spara det i din dator så att du har bevis på din uppsägning. Får du kontakt med kundtjänsten, be att de sänder dig ett bevis på din uppsägning eller spela in samtalet med din telefon.

Du kan också posta ett vanligt brev till företaget och säga upp avtalet. Kopiera brevet och rekommendera helst försändelsen, så att du har bevis på att du skickat i väg den.

Tips: Kontrollera företagets uppgifter på webbplatsen. Namn, adress, e-postadress samt organisationsnummer ska finnas där. 

 

tvåSe upp med betalningen

Har du betalat med kort kan pengarna fortsätta att dras från ditt konto varje gång du får ett nytt utskick. Om du sagt upp abonnemanget, och företaget ändå fortsätter att dra pengar, ska du genast kontakta din bank.

Betalar du via faktura, och säger upp avtalet, finns en risk att företaget fortsätter att skicka fakturor till dig. Du ska bestrida den första direkt (se nedan).

Tips: Spara gärna en skärmdump av annonsen och andra sidor som gäller beställningen. Då kan du bevisa vad du tackat ja till om det blir en tvist. Spara också företagets avtalsvillkor, som alltid ska finnas att läsa på webbplatsen. 

 

treSkicka tillbaka provpaketet

bestrid paketÅngrar du dig när du fått ditt första paket med rakhyvlar, kosttillskott eller porslinstallrikar ska du skicka tillbaka det. Du kan bara behålla det om det uttryckligen står i villkoren att du får göra det.

Även om det kallas provpaket på webbplatsen byter företagen ofta beteckning och kallar det ”välkomstpaket” i orderbekräftelsen. Då är det inget prov längre utan en vara som du, om du ångrar dig, måste returnera i oöppnat skick.

Många av webbplatserna är internationella, och huvudkontoret kan vara i ett annat land, så portot för frakten kan bli högt. Om du sagt upp avtalet, och företaget ändå skickar varor till dig, är du inte skyldig att betala returportot. Då ska företaget skicka dig frankerade returetiketter eller hämta varorna hos dig.

Tips: Spar inlämningskvittot som bevis på att du skickat tillbaka paketet. Du är bara skyldig att betala för returfrakten om företaget särskilt informerat om detta. 

 

bestridfyraBestrid fakturan

Om företaget vill ha betalt via faktura, och du ångrar din beställning, ska du bestrida – neka till – fakturan. Meddela skriftligt att du inte tänker betala och beskriv varför, spar en kopia på mejlet eller brevet. Skriv vilken faktura saken gäller, att du bestrider fakturan, samt orsaken till ditt bestridande.

Rekommendera gärna brevet om du skickar med vanlig post. Om du får en påminnelse på den första fakturan kan du ignorera den, du behöver inte bestrida en gång till.

Tips: Konsumentverkets webbplats finns en mall för hur man bestrider en faktura. 

  

femOm inkasso är inblandat

Om företaget skickat fordran vidare till en inkassofirma blir du kontaktad av den. Skicka då ett brev eller e-post till inkassoföretaget och bestrid fakturan igen.

Spara en kopia. Skicka med en kopia på ditt första bestridandebrev också. Inkassofirman kan ju inte veta att du har nekat att betala fakturan tidigare.

Tips: Enligt god inkassosed får inte bestridna fordringar skickas till Kronofogden. Det är dock inte alla inkassoföretag som följer detta. Om inkassoföretaget ändå håller fast vid sin fordran ska domstol pröva kravet.