Hoppa till innehållet

Arn ger bosparare rätt mot banken

Tusentals sparare blev snuvade på chansen att få en lägenhet när Handelsbankens Bosparfond lades ner. Ett nytt avgörande i Arn ger dem möjlighet att få ersättning för kötiden. 

Publicerad

Arn gick på anmälarens linje och rekommenderar att Handelsbanken ersätter en av sina bosparare med 18 000 kronor.

Kunder som sparade i Handels­bankens Bosparfond Bostads­rätterna satte in pengar i ett fondsparande och betalade sam­tidigt för en köplats till en nybyggd bostadsrätt. Intresse­föreningen Bostadsrätterna skötte bostadskön, medan Handelsbanken förvaltade pengarna. Men så lades bofonden ner.
– När Bostadsrätterna kom fram till att de inte hade bostäder att erbjuda kunderna längre valde Handelsbanken att avsluta samarbetet, säger Calle Cederschiöld, vd på Handelsbanken Fonder.
Det innebar att tusentals sparare blev av med sin köplats och därmed snuvades på chansen
att köpa en lägenhet. Några som hade sparat länge – i 30 år – var Råd & Rön-läsarna Gert
och Lena Hamnell som vi skrivit om tidigare.
– Planen var att vi i framtiden skulle ha samlat så många köpoäng att vi kunde köpa en lägenhet när vi blev äldre, säger Lena Hamnell.

Lena Hamnell bosparade i 30 år.

Pengarna de sparat i fonden har de dock kvar, de flyttas nu över till Sverigefonden. Men Handelsbanken vill inte kompensera bospararna för den förlorade kötiden. Nu kan ett beslut i Allmänna reklamations­nämnden, Arn, komma att ändra detta. Ärendet gäller ett fall där en man sparat i bofonden åt sin dotter. När fonden lades ner begärde han att kompenseras för detta med 18 000 kronor, vilket är den del av förvaltningskostnaden som avser en plats i bostadsrättskön. Arn gick på anmälarens linje och rekommenderar banken att ersätta kunden.

När Råd & Rön kontaktar Handelsbanken igen har de precis fått Arns beslut. ”Handelsbanken Fonder kommer att följa ARN:s beslut, även om vi inte delar ARN:s bedömning. Skulle det komma in ett nytt klagomål till ARN kommer vi att utveckla vår talan”, skriver Calle Cederschiöld i ett mejl.

Patrick Siegbahn på Småsparar­guiden, som ger rådgivning åt privat­personer om deras ­sparande, tycker att Arns beslut är positivt.
– Det här är en seger för konsumenterna, det är fantastiskt att Arn landar i det här beslutet, säger han.
Patrick Siegbahn anser att bosparande är ett cyniskt sätt att tjäna pengar på folks bostads­drömmar, och tycker att de tar betalt på ett otydligt sätt.

– De tar betalt för en tjänst på ett sätt som gör det svårt för konsumenten att förstå storleken av. Om de tillhandahåller tjänsten bostadskö kan de väl skicka en faktura med månadsavgift i stället. Dessutom är fonden orimligt dyr oavsett om den kostar 1 procent eller 1,5 procent, vanliga Sverige­fonder brukar kosta 0,3 procent. Vi avråder från att ge sig in i bosparande där man betalar en hög avgift, det är bättre att spara långsiktigt i en global aktiefond med låg avgift på ett investerings­sparkonto, säger Patrick Siegbahn.

Lena Hamnell överväger nu också att anmäla Handelsbanken till Arn.
– Det är något jag får diskutera med min man, men det låter helt klart intressant. Det var ju ganska många års kötid som bara försvann, det här blir något att fundera på, säger hon.