Norwegian struntar i spanskt beslut
Det är inte bara Allmänna reklamationsnämndens beslut som Norwegian vägrar att följa. Efter att ARN:s spanska motsvarighet dömde till Mariannes fördel har hon inte hört ett ljud från flygbolaget.

När Marianne flög från spanska Alicante till Köpen hamn blev flyget försenat. Planet skulle gå vid 22-tiden men kom inte i väg förrän fyra timmar senare.
– Jag satt på flygplatsen mitt i natten och fick ingen som helst information och allt var stängt, säger hon. Norwegian skyllde på extraordinära omständigheter när Marianne begärde ersättning enligt EU-förordning 261/2004. Då anmälde hon händelsen till ARN. Eftersom förseningen hade ägt rum i ett annat EU-land skickades ärendet vidare till den spanska flygsäkerhetsmyndigheten AESA, som prövar tvister vid flygförseningar. I augusti 2014 kom AESA:s beslut: Norwegian rekommenderades att betala 400 euro till Marianne.
Efter beslutet har Marianne skickat flera rekommenderade brev och epost till Norwegian, men har varken fått svar eller pengar.
– Mitt fall visar tydligt att Norwegian struntar i rekommendationer från ARN eller dess motsvarighet i Europa, säger hon. Norwegian är med sina 22 ärenden och totalt 56 resenärer värstingen på senaste Svarta Listan från Råd & Rön. Marianne vill endast medverka med förnamn.
På Råd & Röns Svarta listan hittar du alla aktuella reseföretag som inte följer ARN:s beslut