Metas nya betalmodell ”en slags utpressning”
Betala – eller samtyck till att vi använder dina personuppgifter. Det valet stod Facebook- och Instagramanvändare för i höstas. Men erbjudandet är aggressivt och vilseledande, menar europeiska konsumentskyddsnätverket CPC.
I höstas kunde Facebookoch Instagramanvändare inte komma in på sina konton som vanligt. Först var de tvungna att ta ställning till om de antingen ville betala 150 kronor i månaden, och då få en ”reklamfri” version, eller godkänna att deras personuppgifter används av Meta, företaget bakom tjänsterna. Men eftersom användarna inte fick någon betänketid, utan var tvungna att ta ställning innan de kom åt sina konton, är det att betrakta som aggressiv marknadsföring. Det anser Sinan Akdag, internationell sekreterare på Sveriges Konsumenter. Han tycker också att Meta är otydligt med vad erbjudandet innebär.
– Användarna verkar uppfatta det som att man slipper all reklam om man betalar. Men i själva verket får du betala 150 kronor för att Facebook inte ska använda din data till personanpassad reklam. De kan fortsätta att visa reklam och använda din data, bara inte till personanpassad reklam, säger han.