Mängder av fejkade omdömen på Amazon
Fejkrecensioner på e-handelsgiganten Amazon är en blomstrande industri. En ny granskning visar att företag får mängdrabatt om de köper flera positiva omdömen samtidigt.
Nyligen lanserade e-handelsgiganten Amazon sin svenska sajt. Köparna skriver omdömen om prylar de har köpt på sajten med tanken att de ska guida varandra, genom att dela med sig av sina erfarenheter av produkten. Men i näthandelns kölvatten har det vuxit upp en hel industri av företag som ser till att produkter får de fina recensioner som säljaren önskar.
Amazon förbjuder säljare att manipulera recensioner och säger att de stänger av eller agerar mot säljare som gör det. Ändå finns det flera företag som erbjuder just detta.
Den brittiska konsumenttidningen Which? har kontaktat tio sådana företag och låtsats vara säljare på Amazon. Hos ett av företagen kostade ett omdöme 154 kronor (13 pund) och man kunde få 50 recensioner för knappt 7 353 kronor (620 pund). Tidningen kunde också välja en månatlig kostnad på 1 031 kronor för 10 omdömen i månaden och att företaget röstar upp 50 omdömen.
Genom att rösta upp omdömen ser presumtiva köpare de positiva omdömena först eller så kan man välja att rösta upp negativa omdömen hos konkurrenter. Företaget påstår även att de kan garantera att produkten får en ”Amazon choice”-stämpel, som indikerar att produkten har kontrollerats av Amazon. En del företag utlovar gratis eller billigare prylar i utbyte mot fördelaktiga recensioner. Även detta är förbjudet hos Amazon.
När Råd & Rön kontaktar Amazon svarar de i ett mejl att de arbetar både manuellt och med tekniska verktyg för att analysera de tio miljoner omdömen som lämnas på sajten varje vecka och att de samarbetar med sociala medier för att kasta ut falska aktörer. De rekommenderar konsumenter som misstänker att ett omdöme är falskt att anmäla det till Amazon.