Hoppa till innehållet

”Man känner sig blåst, de är så smarta”

Trots att chansen har blivit större för drabbade kunder att få ersättning vid bankbedrägerier är det fortfarande många som inte får hjälp. Nu agerar Konsumentombudsmannen för att fler ska kunna få pengar tillbaka.

Publicerad

Konsumentombudsmannen, KO, vill få frågan om vilka transaktioner som är att betrakta som obehöriga prövade i domstol.

En som drabbats är Britt-Marie Österblad. Hon blev uppringd av en person som sa sig ringa från Svea Inkasso. Mannen påstod att hon hade en obetald faktura på 22 000 kronor för köp av en dator. Britt-Marie Österblad blev orolig eftersom hon visste att hon inte köpt något på avbetalning. Mannen sa då att han skulle koppla över henne till hennes egen bank, Nordea, som sa att det hade dragits 100 000 kronor från hennes konto. Mannen instruerade henne att gå in på Swish och föra över 100 000 kronor för att få tillbaka pengarna. Britt-Marie Österblad gjorde som hon blev tillsagd.