Hoppa till innehållet
Läs mer

Lockande flygpriser

När den billiga flygresan är bokad och klar har priset ofta blivit högre än det du lockades av från början. Vi har granskat skillnaden mel­lan grundpris och slutpris för biljetter på lågprisflyg.

Publicerad

Olika tillägg gör ofta flygresan dyrare än vad som utlovats i billiga erbjudanden. Råd & Rön har tagit reda på vilka avgifter som kan tillkomma på lågprisbolagens flygbiljetter. Vi valde att granska fyra flygbolag som kunde erbjuda en weekendresa till London med direktflyg vid ett givet datum. Slutpriset för vår biljett skiljde sig från grundpriset med mellan 555 kronor och 1 123 kronor.

En sittplats på planet utgör den största delen av biljettpriset. Därefter kommer posten skatter och avgifter, som innefattar statliga flygskatter, kostnader för att lyfta från flygplatsen, passagerarservice och allmänna utrymmen som vänthallar och toaletter, säkerhet och försäkring mot attentat på flygplatsen samt ett bränsletillägg.

På samtliga bolags webbplatser tillkom posten skatter och avgifter redan i bokningens första steg. Ryanair lade på flest extraavgifter totalt, de flesta specificerade. Förklaringen av en frivillig administrationsavgift på två gånger 65 kronor fick vi dock klicka oss fram till i bolagets prislista. Valet visade sig ligga i att skaffa ett särskilt Mastercard-kort för att slippa avgiften.

Vi planerade att ta med en incheckad resväska på Londonresan. British Airways och SAS tog inget extra för väskan. Det gjorde däremot Norwegian och Ryanair. 70 kronor respektive 165 kronor, i vardera riktning.

Varken British Airways eller SAS tog betalt för platsbokning, så kallad seating. Vill du boka en sittplats hos Norwegian får du betala 70 kronor i varje riktning. Ryanair erbjuder resenären prioriterad ombordstigning. För 55 kronor extra per flygresa får du då gå ombord före dem som inte betalat avgiften och välja den plats du vill ha.

tabell priser

 

Perifera flygplatser

Lågprisflygbolagen pressar biljettpriserna genom att skära ner på sina kostnader. Det är billigare för bolagen att flyga från en perifer flygplats som Skavsta än från Arlanda.

Londonbiljetterna Råd & Rön hittade hos British Airways och SAS hade ett tillägg för skatter och avgifter på runt en tusenlapp. Det visade sig bero på att bolagen flyger från Heathrow eller London City Airport.

Med Ryanair och Norwegian kom vi undan med ett tillägg på runt 300–400 kronor, eftersom bolagen flyger från Gatwick, som ligger längre utanför London.

Att hålla bränsletillägget så lågt som möjligt är ännu ett sätt för flygbolagen att pressa biljettpriserna. Norwegian tog till exempel ut 100 kronor i bränsletillägg på vår Londonbiljett.

– Vissa konkurrenter tar fortfarande ut höga avgifter trots att bränslet blivit billigare. Men den största anledningen till att vi har lite lägre bränsletillägg är att vi köper in nya snåla och mer miljövänliga flygplan, säger Åsa Larsson på Norwegian.

Frånpris

Störst av lågprisflygbolagen i Europa är Ryanair. Bolaget är lika omtalat för sin kostnadseffektivitet som för sin uppfinningsrikedom vad gäller prissättning av service som traditionellt har ingått i flygbiljettens pris. I Ryanairs nyare plan har stolarna fast ryggstöd i stället för fällbart, vilket är billigare i inköp och underhåll.

Den billigaste weekendresan till London hittade Råd & Rön på Ryanairs webbplats. Utresan uppgavs kosta från 289 kronor och återresan från 409 kronor. Men några resor till de priserna fanns inte. I en ruta längre ner på webbformuläret hade obligatoriska extraavgifter redan lagts på biljettpriset.

– Annonserar bolaget ett visst pris ska kunden också kunna köpa en resa till det priset. Men det finns en EU-förordning som säger att alla skatter och avgifter ska anges tydligt, och gör bolaget det uppfyller man kravet på att kunden direkt ska kunna se biljettens slutliga pris, säger Katarina Karlsson, jurist på Konsumentverket.

– Vi har ett mål som pågår i marknadsdomstolen som rör Vingresors ”frånpriser”. Vi hoppas att domen ska vara vägledande och klargöra ytterligare vilka regler som gäller.

TEXT ADAM FREDHOLM