Hoppa till innehållet
Dina rättigheter Tv, projektor & bild

Tvister: Fluga förstörde tv-tittandet

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

En hel del tv-tittande blev det hemma hos Jimmy sedan han hade skaffat en ny Samsung 55 tum smart-tv. Allt var frid och fröjd i tre år, men sedan dök det upp en fluga i apparaten. En alldeles levande fluga som irrade runt innanför skärmen så snart de satte på apparaten. Jimmy forskade i saken. Tv:n var öppen så flugan hade kunnat komma in och sen hittade den aldrig ut. Det var dålig design, apparaten borde vara ett slutet system. Jimmy klagade både hos Elgiganten, där han hade köpt tv:n, och hos tillverkaren Samsung Electronics Nordic AB. Han krävde att få en ny tv eller en kostnadsfri reparation. Elgiganten sa nej eftersom garantin bara gällde i sex månader om insekter hamnat inne i apparaten. Samsung sa också nej. En led-tv producerar värme som måste kunna ventileras genom öppningar. Det går inte att göra en helt tät tv.

Arn säger att Jimmy klagade tre år efter att han köpte tv:n, vilket är för sent. Nämnden avslår hans krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här