Experttipsen inför tågsemestern
Intresset för att ta tåget på semestern ökar. Men det är betydligt krångligare att resa på räls än med vingar ut i Europa.

Fler vill prova järnvägen till Europa.
Efter över 20 år av lågprisflyg finns ett nyvaknat intresse för att ta tåget på Europasemestern. Under förra året ökade försäljningen av Interrailkort med nästan 50 procent. Under samma tid har Facebookgruppen Tågsemester gått från några tusen till över 50 000 medlemmar och resebyråer som sysslar med internationella tågbokningar vittnar om en lavinartad ökning av antalet kunder. Men fortfarande flyger vi utomlands som aldrig förr. Sedan början av 1990-talet har antalet utrikesflygresor per invånare mer än fördubblats. Just långa utrikesresor är extra dåliga för klimatet eftersom planen släpper ut mer av sina avgaser på hög höjd. Men den som vill resa mer klimatsmart med tåg riskerar att stöta på problem redan när resan ska bokas eftersom det inte finns något gemensamt bokningssystem för tåg över landsgränser i Europa på samma sätt som för flyg.
– Jag vill inte avskräcka folk, men det kan vara trixigt och lite av ett detektivarbete att boka tågresor på egen hand, säger Kristina Engdahl, energi- och klimatrådgivare i Helsingborgs kommun.