”Ekologisk” hudvård måste förklaras
Orden ekologiskt och eko förekommer flitigt på produkter och i reklam. Enligt en ny dom måste företagen bli bättre på att förklara vad det innebär.
Enligt Konsumentverket har miljöpåståenden ökat, inte minst på
kosmetiska produkter. Men det saknas en tydlig förordning som reglerar vad som får kallas ekologiskt.
– Vi anser att ekopåståendena på kosmetiska produkter är otydliga för konsumenten. Man förstår inte vad de betyder och det är lätt att få uppfattningen att produkterna är bättre för miljön än vad de är, säger Ida Nyström, processråd på Konsumentverket.
Marknadsföring får inte vara vilseledande, men det har hittills inte funnits någon domstolspraxis för kosmetiska produkter och Konsumentverket valde därför att driva ett ärende till domstol. Det gällde företaget Midsona, som säljer hud- och hårvårdsprodukter under produktnamnet Urtekram. De marknadsför sina produkter som ekologiska, certifierade enligt Ecocert Cosmos Organic.
Patent- och marknadsdomstolen gick på Konsumentverkets linje och Midsona förbjuds nu att använda ekobegreppen utan att precisera vad de står för i reklamen. Det räcker inte att få en förklaring om man klickar vidare på en webbsida, den måste finnas precis intill begreppet.
Om företaget bryter mot förbudet kan det bli vite på en miljon kronor. Domstolen anser dock att Midsona får skriva att produkterna är certifierade enligt Ecocert Cosmos Organic, utan förklaring av vad det innebär. Konsumentverket tycker inte att det räcker.
– Vi anser inte att den märkningen är tillräckligt tydlig. Ingen känner till hur hög andel ekologiska ingredienser som krävs för att bli certifierad med Ecocert Cosmos Organic, säger Ida Nyström.
Enligt Konsumentverkets egna granskningar är i många fall mindre än hälften av ingredienserna ekologiska.
Konsumenverket, som anser att domen också kan få konsekvenser för andra produktkategorier som inte är reglerade, har valt att överklaga.