Dyr vägvisning utan prislapp
Gunilla Boestad ringde Eniro 118 118 och frågade om de kunde lotsa henne rätt då hon åkt vilse. Jovisst, de hjälpte gärna till. Vad de inte talade om var att tjänsten kostade hundralappar.
Gunilla Boestad körde runt på Lidingö och hittade inte adressen dit hon skulle. Hon frågade en man på gatan som tipsade om att man kunde ringa Eniro 118 118 och få vägvisning.
– Jag förstod att det skulle bli dyrare än vanlig nummerupplysning, men så mycket dyrare … Det kunde jag inte drömma om.
Mannen som svarade på Eniro var väldigt hjälpsam trots att han hade en del datastrul så att samtalet drog ut på tiden. Han kunde inte hitta var hon var på sin GPS.
Men när han till slut gjorde det lotsade han henne rätt. Samtalet tog ungefär tio minuter. Först när hon då uttryckligen frågade vad det skulle kosta svarade han att ”det här blir väldigt dyrt, närmare 300 kronor”.
– Då blev jag så arg att jag bara slängde på luren.
Ännu argare blev Gunilla Boestad då hon tog kontakt med Konsumenternas tele-, tv- och internetbyrå och fick veta att just nummerupplysningsföretagen är undantagna från de etiska regler som gäller i branschen. Enligt reglerna ska man alltid i början av en betalteletjänst få veta hur mycket mer det kostar än ett vanligt telefonsamtal. Om man då vill avbryta samtalet kostar det ingenting.
– Hur kan nummerupplysningsföretagen vara så giriga och hävda att de inte ska omfattas av samma regelverk som andra aktörer? undrar Gunilla Boestad.
Flera företag i dag
Etiska rådet för betalteletjänster bildades för 20 år sedan. Då hade Televerket monopol på nummerupplysning ,och det var inte aktuellt med någon reglering av deras prisinformation. I dag finns flera företag som sysslar med nummerupplysning, och de har också utvecklat tjänsterna.
– Våra etiska regler omfattar i dag inte nummerupplysningstjänster, men vi tycker att också dessa tjänster borde omfattas av dem. Vi har varit i kontakt med företagen, men de är inte intresserade, säger Joakim Rolander, jurist på Etiska rådet.
På Eniro hänvisar presschefen Richard Wellemets till att prisuppgifter finns på företagets webbplats och att det är upp till kunden att fråga om priset.
– Vi har många återkommande kunder, och de skulle nog tycka att värdefull tid gick bort om de fick de här prisuppgifterna i varje telefonsamtal, säger han.
Ska lämna uppgift
Men enligt Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, kan nummerupplysningsföretagen inte på något sätt undantas från lagen om prisinformation.
– Huvudregeln är att ett företag ska lämna prisuppgift när man säljer en produkt. Att företaget inte skrivit på en frivillig överenskommelse spelar ingen roll, tvärtom visar den vad som är god sed i branschen.
– Det är fel att lägga hela ansvaret på konsumenten. Det är inte säkert att denne har tillgång till webbplatsen när hon ringer. Det finns inget som hindrar företaget från att informera konsumenten om priset i början av samtalet, säger Cecilia Norlander.
Fotnot: Gunilla Boestad har sedan artikeln skrevs kontaktat kundtjänsten på Eniro 118 118 och reklamerat tjänsten. Hon fick då halva samtalskostnaden krediterad.
Kolla priserna först!
Det finns flera företag i dag som ger nummerupplysningar i telefonsamtal, per mejl, sms eller på nätet. Men de har också utvidgade tjänster, allt från vägbeskrivningar till att boka bord på restaurang, information om öppettider hos butiker, hus till salu, idrottsresultat och så vidare. Prissättningen är fri, så det lönar sig att kolla priserna på företagens webbplatser innan du använder tjänsterna.
Prisexempel för nummerupplysning:
- Eniro.se har gratis upplysning på nätet och information via sms och telefon på 118 118. Ett telefonsamtal kostar då 15 kronor för de första 45 sekunderna i telefon, sedan 27:50 per minut.
- 118700.se är gratis på nätet. Väljer du att ringa eller sms:a 118701 kostar det som ett vanligt telefonsamtal eller sms.
- 118100.se är gratis på nätet och har information per mejl, telefon och sms. Ett samtal på 30 sekunder kostar till exempel 20:45. Men priserna varierar kraftigt beroende på om man tecknat avtal med företaget och vilken operatör man har.
- google.se har ingen nummerupplysning men väl gratis information om det mesta på nätet.
- hitta.se har gratis information på nätet, 8 kronor per sms men ingen upplysning per telefon.
TEXT: CRISTINA FARM