Därför satsar butikerna på egna märken
När priserna stiger ökar intresset för butikernas egna märken. I samband med vårt test av tacosås har vi har jämfört priserna på märkesleverantörens och kedjornas tacotillbehör.
Egna märkesvaror eller kort och gott EMV är ingen ny företeelse, tänk bara på Konsums Blåvitt som lanserades i mitten av 70-talet med tandkrämen ”Tandkräm” som sedan följdes upp med tvålen ”Tvål” och en lång rad andra varor. På senare år har de egna varorna fått en allt större andel av butikernas hyllmeter och inte bara som rena lågprisprodukter. I svenska livsmedelsbutiker står EMV för ungefär 30 procent av varorna som säljs. Utvecklingen har gått olika långt inom olika varugrupper.
– Vi brukar dela in produkter i de man köper av nyttobaserade anledningar och de man köper av hedonistiska anledningar, där det är smakupplevelse, produktdesign och den typen av grejer som är viktiga, säger Fredrik Lange, som är forskare och lärare på Handelshögskolan i Stockholm.