En mobil ska hålla mer än några veckor, tyckte Ferenc. Han köpte en mobil för 7 200 kronor på Media Markt, men redan efter tre veckor började den blinka och lysa grönt och lila i standbyläge. Självklart får jag en ny telefon, tänkte han och gick tillbaka till butiken. Men de skickade den till en verkstad, som lyckades laga den. Det kostade inget för Ferenc, men han ville ändå ha en ny mobil eftersom han kände att den första, som blivit lagad, kunde gå sönder igen. Media Markt sa nej och hävdade att det skulle bli för dyrt för dem.
ARN säger att Media Markt har rätt att reparera mobilen om det kostar väsentligt mindre för dem än att ge Ferenc en ny mobil. Nämnden avslår hans krav.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.