Hoppa till innehållet

Inte bara billigt på Black Friday

Black Friday är inte längre bara en angelägenhet för elektronikbranschen. De senaste åren har även resten av handeln börjat med kampanjer sista fredagen i november.

Publicerad

En svart fredag i slutet av november som köpfestdag kan låta märkligt. Fenomenet kommer från början från USA där dagen är en klämdag efter amerikanernas Thanksgiving, som alltid infaller fjärde torsdagen i november. Klämdagen är årets största shoppingdag i USA och starten på den amerikanska julhandeln. De senaste åren har även svenska handlare hakat på trenden. Andreas Svensson som är analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI, tror att det är pressen från utländska näthandlare som har fått de svenska butikerna att haka på trenden.

─ Elektronik och kläder är det man handlar mest från utländska sajter. Om kunderna börjar handla billigt från en aktör utomlands på Black Friday och blir nöjd med det så är chansen stor att man fortsätter med det, säger han.

Det tvingar enligt honom just de två branscherna att hänga på den internationella trenden. Att Black Friday har blivit stort först hos hemelektronikhandlarna har också en annan förklaring.

─ Elektronikbranschen är i en tuff konkurrenssituation där en femtedel av försäljningen sker på nätet och en jättestor andel av köpen börjar i en digital kanal. Det är också den bransch som kommunicerar pris mest, säger Andreas Svensson.

De senaste åren har även kläd- och skohandlarna hakat på Black Friday och Andreas Svensson tror att det är en trend som kommer att hålla i sig även i år.

─ Jag tror absolut att fler kommer att hänga på och ha kampanjer på Black Friday. Om konkurrenterna har erbjudanden måste man ha det själv också, säger han.

Att Black Friday inträffar så snart före jul är dock ett problem för handlarna, enligt Andreas Svensson.

─ När det blir så många reor ändrar det köpvanorna hos konsumenten som väntar ut rean och inte vill handla till ordinarie pris. Risken är att folk handlar sina julklappar på rean, säger han.black friday

Mikael Sandström driver en egen klädkedja och är ordförande i branschorganisationen Svensk Handel Stil som har 3 000 medlemmar inom sko-, kläd- och sportbranschen. Han är kritisk till att Black Friday nu får fäste också bland hans medlemmar.

─ Jag är inte förtjust i att vi ska ha ytterligare priskampanjer. Till slut är det ingen som vet vad det ordinarie priset egentligen är, säger han.

Förra året kom Svensk Handel Stils medlemmar överens om att begränsa antalet reatillfällen per år till fyra. Men det hindrar inte att medlemmarna har vad Mikael Sandström kallar priskampanjer däremellan. Skillnaden mellan en rea och en priskampanj är att en rea ska omfatta en stor del av sortimentet och att det ska handla om en betydande prisnedsättning. En kampanj kan omfatta enskilda varor eller varugrupper.

─ Reabegreppet har förflackats och där har vi alla i branschen en skuld, säger Mikael Sandström.

 

Läs även: 7 frågor & svar om kvitton

 

Även om handelns företrädare ser rean som ett problem kan priskriget vara fördelaktig för konsumenten, i alla fall på kort sikt. Men det är långt ifrån allt som verkligen blir billigare under en kampanj som Black Friday. Prisjämförelsesajten Prisjakt har tittat på hur priserna den svarta fredagen förhåller sig till priserna en vanlig fredag för de hundra populäraste produkterna på sajten. Under Black Friday i fjol sänktes priset på 53 procent av produkterna. 30 procent hade samma pris som tidigare medan 17 procent av produkterna faktiskt fick ett högre pris.

─ Det är alltså inte säkert att man gör ett kap bara för att man shoppar under Black Friday, säger Carl Vult von Steyern som är Sverigechef på Prisjakt.

Han rekommenderar att man kontrollerar prisstatistiken på hans webbplats innan man köper en produkt.

─ Det förekommer nämligen ofta att handlare höjer priserna några veckor före de planerade reorna, för att sedan kunna hävda att priserna sänks när priserna egentligen bara återgår till normalpris eller till och med ibland är högre, säger Carl Vult von Steyern.