Betala säkert när du handlar på nätet
Är faktura eller kontokort det bästa sättet att betala på nätet? Och hur är det med Swish, är det säkert? Konsumenter erbjuds flera alternativ, men notan kan lätt bli dyrare än förväntat.
Bara några klick från köpet – nu ska du endast välja mellan faktura, direktbetalning med bank-id, Swish och kreditkort. De flesta webbutiker erbjuder flera olika betalningsalternativ, och det finns för- och nackdelar med alla varianter. Råd & Rön har granskat de 33 största webbhandelsföretagen för att se vilka betalningsvillkor de erbjuder. Alla erbjuder kunderna att betala på faktura – antingen hela summan direkt eller delbetalning.
Några tar ut en fakturaavgift, till exempel H&M som tar 19 kronor, men de flesta har gratis faktura, åtminstone de första 14 dagarna. Att betala med faktura är oftast det säkraste betalningsalternativet. Då kan du som köpare ställa krav på säljaren i efterhand och hålla inne med betalningen om varan är felaktig eller inte levereras.
Men det gäller att ha koll på fakturan när den dyker upp, och även att man betalar rätt summa. Tidigare i år gick Konsumentverket ut och kritiserade ett tiotal företag som tillhandahåller fakturaservice för att deras fakturor varit otydligt formulerade, vilket gjorde att konsumenterna lurades att betala mer i dyra delbetalningslösningar.
– Faktureringsföretagen erbjuder konsumenterna en möjlighet att delbetala varan med en viss ränta. Ungefär som när man handlar med kreditkort. Sedan kan butiken i sin tur erbjuda förmånliga villkor vid ett visst köp, till exempel räntefritt i ett år. När fakturan sedan kommer kan konsumenten välja ett lägre belopp, men då är det inte tydligt att man därmed ofta väljer bort butikens förmånliga villkor, och i stället får betala en vanlig ränta på cirka 13–14 procent, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.
Sedan Konsumentverket genomfört granskningen har alla företagen gjort ändringar och förtydligat sina fakturor. Men Konsumentverket får ändå regelbundet in klagomål som gäller fakturor.
UPPRÖRDA LÄSARE HAR hört av sig till Råd & Rön med klagomål på fakturor där alternativet att delbetala varan redan är ikryssat, vilket resulterat i att köpet har blivit dyrare än förväntat. Det här är något som framför allt företaget Klarna har fått kritik för (läs mer om det i faktarutan nedan).
Alla företag i granskningen erbjuder också kunderna att betala med kort, konto eller kredit. Betalar man med kreditkort ger det en extra säkerhet, eftersom man kan vända sig till kreditgivaren, det vill säga banken, ifall produkten inte dyker upp, om det är något fel på den eller om säljaren försvinner eller går i konkurs.
Några företag, som till exempel Åhléns, Stadium och Netonnet, erbjuder konsumenterna att betala via Swish. Det är smidigt och enkelt, men som konsument missar man den extra trygghet man har när man betalar med faktura eller kreditkort, då man kan hålla inne med betalningen eller kräva pengarna tillbaka från banken. En betalning med Swish kan jämställas med att betala kontant, och om det händer något med beställningen kan det vara svårt att få pengarna tillbaka.
– Men med stora, välkända butiker inom Sverige är det här inget stort problem, säger Erik Fröcklin.
Plus och minus med olika betalningsalternativ
Faktura
Du kan hålla inne betalningen om produkten inte dyker upp, eller om det är fel på den. Du måste ha koll på när fakturan dyker upp, och inte missa förfallodag. Du måste också se till du betalar rätt belopp och inte luras in i dyra delbetalningar. Företaget kan ta ut avgift för fakturan.
Kortbetalning (konto- eller kreditkort)
Du betalar direkt och slipper oroa dig för att missa en faktura. Om du betalar med kreditkort kan du i vissa fall få hjälp av banken. Du lämnar ut ditt kortnummer, vilket alltid innebär en viss risk. Se till att webbplatsen är krypterad – det ser du genom att webbadressen inleds med ”https” i stället för ”http”.
Direktbetalning
Du betalar genom att logga in på din internetbank. Du behöver inte ge företaget ditt kortnummer. Du betalar för varan innan du har fått den.
Postförskott
En tjänst från posten som innebär att du betalar först när du hämtar ut paketet. Du slipper betala för en vara som inte levereras, och du kan kontrollera paketet innan du betalar för det. Kostar ofta mer än andra betalningssätt.
Betalningsförmedlare
Du skickar dina pengar till en betalningsförmedlare i stället för till säljaren. När du har fått din vara och godkänt den betalar betalningsförmedlaren säljaren. En extra säkerhet. Du måste ha koll på att betalningsförmedlaren är seriös, det finns falska betalningsförmedlare. Läs också avtalsvillkoren före köp.
Kritiken mot klarna
Konsumentverket har bara i år fått in 69 anmälningar mot Klarna. Klagomålen gäller både fakturorna och betalningsfunktionen, där det är alltför lätt att luras att börja delbetala beloppet i stället för att betala hela summan direkt. Lägsta beloppet att betala är förvalt och har en mer framträdande plats än det totala beloppet, utan att det framgår vad det innebär att betala det lägsta beloppet. Betalningsalternativet kortbetalning är gömt och visas först efter att konsumenten har klickat på ”visa fler betalningssätt”.
Dessutom hävdar flera konsumenter att de har fått betalningspåminnelser och inkassokrav utan att ha fått någon originalfaktura. Inkassobrevet kommer dessutom väldigt snabbt efter betalningspåminnelsen. Många konsumenter klagar också på att Klarna upprättat autogiro kopplat till konsumenternas konto trots att de inte har lämnat något autogiromedgivande. Konsumentverket har framfört synpunkter på utformningen av fakturorna till Klarna, men ärendet är fortfarande inte avslutat.