Hoppa till innehållet

Bakläxa för hyrbilsvillkor

Biluthyrarna Hertz och Avis förbjuds av Konsumentombudsmannen att använda ett hyresvillkor som säger att hyrestagaren har allt ansvar för bilen.

Publicerad

Mycket ansvar har tidigare legat på den som hyr bil, det har det nu blivit ändring på.

Biluthyrningsföretagen Hertz och Avis, samt Avis varumärke Budget, hotas med böter på två miljoner kronor om de inte ändrar sina avtalsvillkor. Det gäller en skrivelse i avtalen som kallas för strikt ansvar.
Det betyder att den som hyr är ansvarig för allt som händer med bilen under hyrestiden, exempel­vis att den stjäls eller om någon repar den med en nyckel.

I en dom i våras slog Patent- och marknadsöverdomstolen fast att biluthyrningsbranschen inte får använda den skrivelsen i sina avtal.
– Domen är vägledande och säger att de inte får använda det villkoret, det blir för stor obalans i avtalet mellan den som hyr och den som hyr ut, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

I oktober 2019 inledde Konsument­verket en granskning av biluthyrnings­företagen för att kontrollera att avtalsvill­koren ändrats. Då fann man att Hertz och Avis inte hade gjort det. Därför förbjöd Konsumentombudsmannen (KO) företagen att använda formuleringen om strikt ansvar med hot om böter på två miljoner.

Biluthyraren Avis skriver i ett mejl till Råd & Rön att de har haft en dialog med KO och att de arbetar med att om­formulera sina hyresvillkor. Enligt Hertz hade de redan ändrat villkoren innan KO gick ut med sitt hot om böter. "Vi har ändrat i alla våra villkor efter de nya rekommendationerna som togs fram. Vi har även gjort om interna processer och håller på att utbilda alla medarbetare, så vi tycker vi gjort enligt förväntat. Därför blev vi överraskade att KO kommunicerade detta", skriver Anders Tärnell, kommunikations­ansvarig på Hertz i ett mejl.

Maja Lindstrand på Konsument­verket säger att ­anledningen till att de hotat Hertz och Avis med böter var att de inte hade följt domen från i våras när de inledde granskningen i oktober.
– Men det är ju bra om de har ändrat i villkoren nu. Syftet med granskningen var ju att alla hyrbilsbolag ska rätta sig efter domen, säger hon.