Hoppa till innehållet

Söndertvättad släktklenod

Duken var full av hål efter tvätten.

Publicerad

Den praktfulla duken i hellinne använde Birgitta bara vid högtidliga tillfällen. Den var närmare 80 år och ärvd i generationer. Nu var det dags, maken fyllde jämnt och Birgitta dukade med hellinneservetterna med monogram som hörde till. Efter middagen lämnade hon in duken och servetterna till Tvätt i Stockholm AB på Östermalm för tvätt och mangling. Hon fick en chock när hon hämtade ut dem. Duken hade inte kunnat manglas eftersom den var full av små hål. Företaget skyllde på att den var skör av ålder, men Birgitta ansåg att det var omöjligt eftersom servetterna var hela efter tvätten, och de hade förvarats på samma sätt. Birgitta krävde 7 500 kronor. Tvätt i Stockholm AB sa nej, och hävdade att de inte hade tvättat på fel sätt, duken var för sliten.


ARN säger att Tvätt i Stockholm AB borde ha avrått Birgitta från att tvätta duken. Affektionsvärde går inte att ersätta, men företaget ska betala skäliga 500 kronor plus vad Birgitta eventuellt betalat för tvätten. Det har företaget gjort.

 

 

 

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här