ARN-fall: Söndertvättad dopklänning
Familjeklenoden trasades sönder i kemtvätten.
Dags för det första barnbarnets dop. Ingrid gick med familjens dopklänning till Josefinas Sko- och Nyckelservice i Älvsjö. Här brukade hon lämna in sin tvätt. Den skira dopklänningen hade legat länge i skåpet och väntat, nog behövde den fräschas upp? Men inte med kemtvätt, det tyckte varken Ingrid eller damen som tog emot klänningen. Tyget var alltför skört. Damen lovade dock att sy fast några sömmar som lossnat och klänningen blev kvar i butiken. När Ingrid kom för att hämta den såg hon att de ändå hade skickat i väg den på tvätt, tyget var alldeles söndertrasat. Hon krävde 2 550 kronor för att låta sy upp en ny. Josefinas Sko- och Nyckelservice sa nej, de förnekade att de hade låtit tvätta klänningen.
ARN har fått se dopklänningen. Den är tvättad, det syns på tyget och på företagets märklapp som är fäst i klänningen. Josefinas Sko- och Nyckelservice ska betala skäliga 2 000 kronor. Det har företaget gjort.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.