Hoppa till innehållet
Läs mer

ARN-fall: Snöpligt slut på skoterfärden

Vattenskotern som Robin hyrt tvärdog helt plötsligt. 

Publicerad

Sommarkvällen var ljuvligt skön – en perfekt kväll för vattenskoter. Robin och hans flickvän hyrde en vattenskoter hos Jetmarine & Maskin AB i Henån på Orust. Robin hade kört skoter förr och älskade farten. På några minuter skulle de vara ute på havet. Innan dess ville flickvännen också prova. Robin styrde in mot land och lugnare vatten så att de kunde byta plats. Då sa det bara plopp och skotern la av. Robin fick ringa Jetmarine& Maskin AB, som kom och plockade upp paret. Företaget tog med sig skotern och sa att Robin och flickvännen kanske kunde laga den snabbt så att paret kunde fortsätta sin färd. De väntade i tre timmar – förgäves. Någon reparation blev inte av den kvällen. Paret hade betalat 1 600 kronor i hyra för den rekordkorta färden. Efter ett tag fick Robin också en räkning på 5 500 kronor för reparationen. Han krävde att få slippa betala den, eftersom de knappt hade hunnit använda skotern. Företaget stod fast vid sitt krav och hävdade att Robin hade varit vårdslös och att något hade körts in i pumphuset, vilket är vanligt då en kund kör för nära land.