ARN-fall: Skrev fel kontonummer
Michael krävde ersättning från banken när han skrev fel kontonummer.
Två siffror blev fel i kontonumret när Michael skulle sätta in pengar åt sin fru i Sparbanken Skåne AB. Han förde över 500 kanadensiska dollar, 3 400 svenska kronor, från sin bank i Kanada till vad han trodde var hennes konto. Men pengarna hamnade hos någon annan. Han hade satt ut fruns namn och adress och han tyckte att bankens system borde ha känt av att kontonumret inte stämde. Michael krävde att Sparbanken Skåne AB skulle betala tillbaka pengarna, men de sa nej och menade att de inte kunde rå för att Michael dribblat med kontonumret. Banken hade enligt Svenska Bankföreningens regler skrivit brev till den som felaktigt fått pengarna och begärt att hen skulle skicka dem vidare till Michael. Mer kunde de inte göra.
ARN säger att Michael har skrivit fel kontonummer. Det är inte bankens misstag. Nämnden avslår hans krav.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.