Hoppa till innehållet

Skärmen åkte i backen

Den nyinköpta mobilen tappade skärmen.

Publicerad

Pokémon Go var stora flugan förra sommaren. Efter visst tjat från dottern föll Susanne till föga. Nog kunde spelet vara roligt för flickan. På Mobilrep i Norrköping köpte Susanne en begagnad mobil, Sony Xperia Z2 för 1 500 kronor. Dottern fick först träna hemma under mammas överinseende, men tyckte att det var tråkigt eftersom Pokémon Go ju krävde att man var utomhus. Några veckor efter köpet var det äntligen dags. Mor och dotter satt på en parkbänk när skärmen på dotterns mobil plötsligt släppte och föll i backen. Kvar på bänken satt flickan med resten av telefonen i handen. Susanne klagade hos Mobilrep men de påstod att hon hade tappat hela mobilen i backen, och då gällde inte garantin. När hon besökte andra mobilreparatörer sa de att det borde ha funnits limrester på mobilen om skärmen suttit fast. Det gjorde det inte. Hon krävde av Mobilrep att få häva köpet. Företaget sa nej.


ARN säger att mobilen gick sönder strax efter köpet. Mobilrep har inte kunnat visa att det inte var fel på mobilen när den såldes. Susanne ska få häva köpet. Det har hon fått.

 

 

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här