ARN-fall: Såg suddigt
Karins progressiva glasögon gav henne suddig syn, trots att optikern bytte glas.
Det var hög tid för ett par progressiva glasögon för Karin. Hon var trött på att ha flera glasögon för att kunna se bra på olika långt håll. Hon provade ut ett par progressiva glasögon för 7 350 kronor hos Se & Silverpunkten i Valdemarsvik. Men de var inte bra, hon såg suddigt med dem, framför allt på mellanavstånd. Efter en dryg månad klagade Karin hos optikern och han bytte glas. Då såg hon bättre men efter ett tag var det suddigt även med dem. Hon klagade igen, men optikern sa att hon hade så dålig syn att det inte kunde bli bättre. Då reste Karin till Finspång där en annan optiker hjälpte henne med ett par glasögon som gav henne skarp syn på både nära och långt håll. Hon krävde att få häva köpet av glasögonen från Se & Silverpunkten, samt 592 kronor för resan till Finspång. Företaget sa nej och hävdade att hon inte hade klagat på de nya glasen.
ARN säger att Se & Silverpunkten inte har lyckats prova ut glasögonen rätt åt Karin, trots flera försök. Hon ska få 7 350 kronor mot att hon lämnar tillbaka glasögonen och 592 kronor för resan. Se & Silverpunkten har följt nämndens beslut.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.