ARN-fall: Roboten för svår att programmera
Ylva tröttnade totalt på sin robotgräsklippare.

Inte heller vännerna klarade att hjälpa Ylva med programmeringen av robotgräsklipparen.
Gräsklippningen var för jobbig för Ylvas svaga händer. En robotgräsklippare som skötte sig själv vore en perfekt lösning. Hon skickade efter en från Outl1.se för 8 283 kronor, inklusive regnskydd. När hon fick roboten visade det sig att den först måste programmeras för att kunna ge sig ut på gräsmattan på egen hand. Programmering var inte Ylvas starka sida. Två vänner försökte hjälpa henne, men det gick heller. Ylva tröttnade och skickade tillbaka gräsklipparen då hon ville häva köpet. Men Outl1.se sa att det inte var något fel på den, de uppdaterade mjukvaran och krävde 2 751 kronor för servicen. Ylva vägrade betala och stod fast vid sitt krav. Som kund skulle hon inte behöva göra så avancerade saker för att gräsklipparen skulle fungera. Det stod inget om det i reklamen.
ARN säger att en robotgräsklippare kräver vissa tekniska kunskaper, det bör man räkna med. Men om den måste uppdateras regelbundet ska det stå tydligt i instruktionsboken. Det gör det inte. Ylva ska få vad hon har betalat, plus fraktkostnad mot att hon lämnar tillbaka gräsklipparen och regnskyddet till Outl1.se. Det har hon fått.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.