När våren stod i full blom lämnade Åsa in bilens vinterdäck för förvaring hos Angered Autobil AB i Angered. Det var trångt hemma och hon var glad att bli av med dem över sommaren. 1 november var det dags att hämta ut dem igen. Men företaget kunde inte hitta dem i sina förråd. Leta eller köp nya, sa Åsa. Hon väntade en månad men däcken dök inte upp, och inte fick hon några nya. 29 november köpte hon fyra däck för att inte bli en lagbrytare. Strax före jul lyckades Angereds Autobil till slut hitta hennes gamla vinterdäck. Jag behöver inte åtta vinterdäck, sa Åsa och krävde företaget på 9 695 kronor, som de nya däcken kostat. Företaget sa nej, de hade ju hittat hennes gamla däck.
ARN säger att Angered Autobil AB har dröjt för länge med att lämna ut däcken. Åsas krav är inte oskäligt. Företaget ska betala 9 695 kronor. Det har företaget gjort.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.