Arn-fall: Discokurs blev streetdance
Åttaåriga Milla fick inte stuffa disco som planerat.

Danscenter i Åmål ordnade danskurser för barn. Susannas åttaåriga dotter Milla ville gärna gå en discokurs och Susanna anmälde henne. Men efter första kursdagen ville Milla inte fortsätta, discon hade bytts ut mot streetdance, och det var hon inte intresserad av. Milla berättade för Susanna om bytet. Susanna avbokade då kursen och ville ha tillbaka kursavgiften på 1 100 kronor. Men avbokningen kom två dagar för sent, sa Danscenter. De tyckte också att det räckte med att informera barnen om bytet av dans. Att kontakta föräldrarna, som ju ansvarade för bokningarna, ansåg de inte vara nödvändigt.
ARN säger att Danscenter brustit i sin information. De skulle direkt ha informerat Susanna, som var avtalspart, om kursbytet. Susanna har inte heller fått tydlig information om avbokningsreglerna. Danscenter ska därför betala tillbaka 1 100 kronor till Susanna. Det har företaget gjort.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.