Så väljer du rätt elcykel
Med elmotor på cykeln kommer du osvettig till jobbet och kan välja bort bilen för vissa transporter. Men det finns mycket att hålla reda på när du ska välja elcykel, vi hjälper dig på vägen.
En osynlig hand som skjuter på eller som att cykla i ständig medvind. När du väl har testat en elcykel känns det tungt att gå tillbaka till en vanlig, motorlös. Men för att det ska bli rätt när du köper elcykel finns en del viktiga saker att ha koll på. En sådan är motorns placering. Motorn sitter antingen i navet på fram- eller bakhjulet, eller mittmonterad i vevlagret där tramporna sitter. Vad som passar dig bäst beror på hur du ska använda cykeln.
Den enklaste konstruktionen är att motorn sitter i framhjulets nav – så är de billigaste modellerna byggda. En fördel är att du med motorn i framhjulet kan få fotbroms, det går inte om motorn sitter i bakhjulet eftersom baknavet inte både kan innehålla bromstrumma och elmotor. Framhjulsmotor lämpar sig bäst för dig som endast cyklar under sommarhalvåret. Eftersom den mesta tyngden normalt ligger på bakhjulet får du dåligt grepp i vägbanan med framhjulsdrift när det är halt ute.
Tre olika motortyper
Framhjulsmotor
- Billigaste alternativet.
- Bra för dig som vill cykla som vanligt, men få en rejäl extra skjuts när du handlar eller åker på utflykt.
- Fungerar bra på sommarhalvåret men dåligt på vintern.
Bakhjulsmotor
- Starkare motortyp som kan användas året runt.
- Relativt billig och bra om du cyklar längre sträckor, vill ha ett barn bakpå eller lastar cykeln lite tyngre.
Mittmotor
- Starkaste och mest avancerade typen.
- Viktfördelningen är centrerad och motorn reagerar snabbt på dina tramptag.
- Finns på allt från enklare pendlarcyklar till extrema mountainbikes.
Läs vårt test av mittmotorer och displayer för elcyklar.
Motor i bakhjulet är generellt sett dyrare än frambroms men ofta billigare än mittmonterad motor eftersom det inte kräver några större omkonstruktioner av ramen på cykeln. Bakmotorer ger bra grepp på vägbanan och kan därför ha högre effekt än framhjulsmotorer. Det är bra om du är tung eller vet att du kommer att cykla mycket i backar. Sitter batteriet monterat på pakethållaren kan cykeln bli baktung.
Mittmonterad motor, som blir allt vanligare, ger en bra viktfördelning på cykeln. Med batteriet på ramen och motorn mitt på cykeln hamnar den mesta vikten på samma ställe som dig, under sadeln. Det gör att cykeln är stadig och stabil. Mittmotorn har sensorer som känner av när du trampar och hur hårt du trampar. Därför blir cyklingen väldigt behaglig och greppet är bra på både fram- och bakhjul. Skulle du behöva laga en punktering är det inte heller några sladdar som behöver kopplas loss, som det är med motorn placerad i hjulen.
Batteriets kapacitet avgör hur långt du kan cykla. Det vanligaste är att de är på 300, 400 eller 500 wattimmar (Wh). Eftersom många faktorer påverkar hur mycket motorn får arbeta, som vind, kyla, lutning, hur mycket du trampar och vad du väger, är tillverkarna försiktiga med att ge några löften om räckvidd. Men generellt kan man säga att med de flesta system kommer du mellan två och sex mil när du cyklar med maxassistans. Ska du cykla långt eller året runt är ett större batteri att föredra.
Det är viktigt med bra bromsar eftersom elmotorn gör att du ofta cyklar fortare och med mer kraft än vad du gör med en vanlig cykel. Hydrauliska skivbromsar är att rekommendera eftersom de är mycket vädertåliga och kräver ytterst lite underhåll. Är det viktigt för dig med fotbroms ska du komma ihåg att det alltså inte fungerar med bakhjulsmotor.
I stort sett alla elcyklar har växlar, de är antingen utanpåliggande eller sitter inne i navet. Utanpåliggande känner du igen genom att det sitter flera kugghjul på bakhjulet som kedjan flyttas mellan. Detta system gör att du kan få stort omfång mellan de lätta och de tunga växlarna genom olika stora kugghjul. Inkapslade navväxlar är mer begränsade i omfång eftersom de måste få plats i navet. Nackdelen är att utanpåliggande växlar är mer utsatta för väder och vind. Ett misstag många gör är också att de kör på tyngsta växeln och full hjälpeffekt på motorn. Det sliter snabbt ut det minsta kugghjulet på kassetten bak genom att det används konstant och utsätts för hög kraft. Se i stället till att minska motorns hjälpeffekt och växla ner till lättare växlar.
Stöldskydd
Går batteriet och displayen att ta bort ska du alltid ta med dig dessa när du lämnar cykeln. Se också till att ha två lås, ett bygellås som du sätter genom ramen och bakhjulet och låser fast i ett ställ eller en stolpe, och ett vajer- eller kedjelås som du kan låsa fast framhjulet med i ramen. Framhjul är lätta att stjäla om de inte är fastlåsta, på grund av snabbkopplingen som de flesta hjul har.
Navväxlar är skyddade från väder och kräver mindre underhåll. Det finns både med och utan fotbroms och du behöver i princip bara smörja kedjan för att de ska fungera. En nackdel är att det är trögare än utanpåliggande växlar och tar mer energi, men har du hjälpmotor spelar det ju mindre roll. En fördel i stadstrafik, när du stannar ofta, är att du kan växla när du står still. Med utanpåliggande växlar måste du trampa för att växlarna ska kunna föras mellan kugghjulen. Stannar du vid ett rödljus med en trög växel är det bara att växla ner till en lätt medan du väntar, om du har navväxel.
Bosch, Shimano och Yamaha är stora tillverkare av motor- och batterisystem. Generellt kan man säga att de starkare motorerna och största batterierna sitter på dyrare cyklar, men det är också så att övriga komponenter, som bromsar och växlar, påverkar priset. Därför kan du hitta cyklar i mellanprissegmentet med stark motor och stort batteri, men då är övriga komponenter ofta av enklare kvalitet.
Till sist, det går att cykla med motorn avstängd. Den bromsar inte, men eftersom cykeln är tung blir det jobbigare än att trampa sig fram på en vanlig cykel. Det kan också vara bra att veta att många elcyklar har ett gåläge, som ger dig extra kraft när du leder cykeln. När du håller en knapp intryckt driver motorn på i ett par kilometer i timmen. Det kan vara smart att använda om du har ett par tunga matkassar på styret och ska leda cykeln hem.
Så funkar elcyklar
Elcyklar får bara gå i 25 kilometer i timmen och motorn får bara hjälpa till när du trampar, utom i gåläget. Därför har elcyklarna sensorer som känner när du trampar. På fram- och bakhjulsmotorer har motorn en viss fördröjning innan den sätter i gång att driva. En av anledningarna till det är att cykeln inte ska sticka i väg om du råkar komma åt pedalen när du exempelvis leder den. Motorn startar först när du har trampat runt en bit och det tar en liten stund innan motorn börjar hjälpa till. En mittmonterad motor har mer avancerade sensorer, som i stället känner av hur hårt du trampar. Det gör att motorn aktiveras utan fördröjning och det ger en mjukare assistans.
Alla elcyklar har olika lägen för hur mycket motorn hjälper till. Det brukar vara fyra eller fem steg som du kan växla mellan när du cyklar. I tuffa backar kan du ta mer hjälp medan du kan spara batteri på plan mark, genom att använda den lägsta hjälpeffekten.
Begrepp att ha koll på
Volt (V): Elsystemets arbetsspänning, 36 volt är vanligast
Watt (W): Motorns effekt, elcyklar får ha högst 250 watt.
Wattimme (Wh): Batteriets totala kapacitet att lagra energi, 300–500 wattimmar är vanligast.
Newtonmeter (Nm): Motorns vridmoment, 40–75 newtonmeter är vanligt.