Så testar vi elcykelkomponenter
Testar motorn på rulle
Cykeln med motorn vi vill testa kopplas till en extern motor som simulerar trampning i konstant hastighet. Cykelns hjul står på rullar som simulerar olika motstånd. Vi mäter motorns förmåga att hjälpa till vid olika motstånd vid motorns olika assistanslägen.
Kontrollerar körsträckan
Vi mäter hur mycket ström respektive assistansläge drar och beräknar den maximala sträckan varje motor kan ta sig om den är kopplad till ett 500 Wh batteri.
Hur jämn blir färden?
Utomhus testar en expert hur motorassistansen startar och hur motorn reagerar när belastningen ändras. Det kan vara när lutningen på vägen ändras, cyklisten byter växel, trampar hårdare eller bromsar. Vi undersöker också om motorn startar jämnt och mjukt eller om den rycker i gång.
Händerna på styret
Vi testar hur lätt det är att ändra assistansnivån, hur lättförstådd displayen är och hur lättläst den är i starkt ljus. Vi testar också om man kan kontrollera motorn samtidigt som man har båda händerna på styret.
Cykla i lugn och ro
Vi lyssnar på hur högt motorerna låter och hur irriterande ljudet är.