Hoppa till innehållet

Elcykelmotorer – bäst i test

Med elmotor på cykeln klarar du längre och snabbare turer utan att bli svettig. Vi har testat 18 mittmonterade motorer i kombination med displayer från tre olika tillverkare.

Med motor på cykeln kan du cykla längre utan att bli trött eller svettig.

Elcyklar är populära och kan underlätta både pendlingen till jobbet och den vanliga cykelturen för den som kanske inte orkar på samma sätt som tidigare. Men en cykel med motor är en dyr investering och det gäller att välja den motor som passar ditt cyklande bäst.

Motorn till cykeln kan placeras på olika sätt. På lite billigare cyklar är det vanligt att motorn sitter monterad i navet på framhjulet och det förekommer även modeller med motorn i navet på bakhjulet. I dag har de flesta nya modeller motorn placerad tillsammans med tramporna, mitt på cykeln. Med batteriet på ramen och motorn mitt på cykeln hamnar den mesta vikten på samma ställe som din vikt, under sadeln. Det gör att cykeln blir stadig och stabil. Mittmotorn har sensorer som känner av när du trampar och hur hårt du gör det och justerar kraften efter det. Det minskar risken att färden blir ryckig i starten, som den kan bli med en motor monterad i framhjulet.

Eftersom det finns många olika cykelmodeller med många olika kombinationer av komponenter har vi valt att testa bara motor och display, och inte hela cyklar. Det gör att det här testet skiljer sig från de flesta andra Råd & Rön-test genom att du inte själv kan gå till butiken och köpa den testade produkten. I stället kan du använda resultatet när du väljer mellan olika cykelmodeller ute i handeln. Glöm då inte att det finns mycket mer än själva motorn att ta hänsyn till i ditt val. Att vi inte testar en hel produkt som vänder sig direkt till konsumenten betyder också att vi inte har med priset på produkten i vår tabell.

I vårt test har vi testat totalt 18  mittmonterade motorer och displaykombinationer från Bosch, Yamaha och Shimano. Till motorerna hör en styrenhet med display som vi har testat tillsammans med motorerna. De fyra motorerna från Bosch kan levereras med flera olika displayer. Vi har testat tre varianter, Intuvia, Purion och Kiox. Vilken man väljer påverkar cykelupplevelsen. Totalt finns därför  18 olika kombinationer av motor och display betygsatta i tabellen.

Begrepp att ha koll på

  • Volt (V) Elsystemets arbetsspänning, 36 volt är vanligast
  • Watt (W) Motorns effekt, elcyklar får ha högst 250 watt.
  • Wattimme (Wh) Batteriets totala kapacitet att lagra energi, 300–500 wattimmar är vanligast.
  • Newtonmeter (Nm) Motorns vridmoment, 40–75 newtonmeter är vanligt.

De olika motorerna i testet är tänkta för olika cykelsorter, men gränserna mellan modellerna är inte knivskarpa och samma motor kan hittas på olika typer av cyklar. Bosch Performance line CX, Shimano Steps E8000, Shimano EP8 och Yamaha SyncDrive Sport är tänkta för mountainbikecyklar, som främst ska köras snabbt på branta stigar eller andra svårtillgängliga platser. Det avspeglar sig i att motorerna har ett högt vridmoment och klarar branta uppförsbackar. Samtidigt har de i flera fall ett högre och mer otrevligt ljud än de mindre motorerna som inte är lika starka. Ofta sitter de här motorerna på cyklar som kostar 40 000 kronor och uppåt.

Mjukvaran viktig

Vilken mjukvara motorn är utrustad med är viktigt. När vi tesade om kombinationen Bosch Performance Line CX och displayen Kiox med uppdaterad mjukvara ett år efter det ursprungliga testet minskade motorns räckvidd något och den fick också sämre prestanda i uppförsbackar. Det gjorde att den totalt tappade 3 poäng i det samlade betyget. I tabellen redovisas resultatet för kombinationen med den nya mjukvaran.

För den som inte är i behov av en cykel för terrängen, men som ska klara pendling till jobbet och kanske utflykter på grusvägar finns en kategori cyklar kallade hybridcyklar. För dessa cyklar har vi testat motorerna Bosch Performance Line Cruise, Bosch Active Line Plus, Shimano Steps E6100, Yamaha SyncDrive Core och Yamaha PW SE. De klarar generellt sett branta lutningar sämre än motorerna för mountainbike men väsnas mindre än sina starkare syskon. Priset för en cykel i den här klassen kan ligga på runt 30 000 kronor men varierar mycket.

Sista kategorin motorer är för stadscyklar. Här hittar vi Bosch Active Line, Shimano Steps E5000 och Yamaha SyncDrive Life. Stadscyklarna är cyklar av mer klassiskt snitt. De har ofta ett lågt insteg och en mer upprätt körställning än övriga cyklar. Priset för en cykel i den här klassen ligger runt 25 000 kronor, men varierar mycket.

Generellt kan man säga att de starkare motorerna och största batterierna sitter på dyrare cyklar, men även övriga komponenter, som bromsar och växlar, påverkar priset. Därför kan du hitta cyklar i mellanprissegmentet med stark motor och stort batteri, men då är övriga komponenter ofta av enklare kvalitet.

Alla motorer i vårt test är testade med ett batteri på 500 Wh, men det är även vanligt med batterier i storlekarna 300 Wh och 400 Wh. De kostar mindre men ger också en kortare räckvidd. Det kan vara bra att tänka på att batterierna blir sämre över tid och att ett större batteri därför kan fungera tillfredställande under längre tid.

Vi har testat hur långt batterierna räcker för en person som väger 70 kilo och cyklar på plan mark i 23 kilometer i timmen med lägsta nivån av elstöd.  Längst, 141 kilometer, kommer du med Shimano Steps E5000 och kortast med Bosch Performance Line CX, 110 kilometer. Tittar vi på alla motorer i testet är skillnaderna i räckvidd är relativt små, men det är viktigt att tänka på att saker som yttertemperatur, vind, backar, cyklistens vikt och hastighet kan påverka räckvidden.

Så funkar elcyklar

Elcyklar får bara gå i 25 kilometer i timmen och motorn får bara hjälpa till när du trampar, utom i gåläget. Därför har elcyklarna sensorer som känner när du trampar. På fram- och bakhjulsmotorer har motorn en viss fördröjning innan den sätter i gång att driva. En av anledningarna till det är att cykeln inte ska sticka i väg om du råkar komma åt pedalen när du exempelvis leder den. Motorn startar först när du har trampat runt en bit och det tar en liten stund innan motorn börjar hjälpa till. En mittmonterad motor har mer avancerade sensorer, som i stället känner av hur hårt och fort du trampar. Det gör att motorn aktiveras utan fördröjning och det ger en mjukare assistans.

Alla elcyklar har olika lägen för hur mycket motorn hjälper till. Det brukar vara fyra eller fem steg som du kan växla mellan när du cyklar. I tuffa backar kan du ta mer hjälp medan du kan spara batteri på plan mark, genom att använda den lägsta hjälpeffekten.

Stöldskydd

Går batteriet och displayen att ta bort ska du alltid ta med dig dessa när du lämnar cykeln. Se också till att ha två lås, ett bygellås som du sätter genom ramen och bakhjulet och låser fast i ett ställ eller en stolpe, och ett vajer- eller kedjelås som du kan låsa fast framhjulet med i ramen. Framhjul är lätta att stjäla om de inte är fastlåsta, på grund av snabbkopplingen som de flesta hjul har.

Här hittar du motorerna

Shimano Steps: Bland annat på cyklar från Skeppshult, Merida, White, EcoRide, Walleräng och vissa Crescent och Monark.

Bosch: Bland annat på cyklar från Batavus, Cube, Electra, Ghost, Haibike, Kalkhoff, Koga, Kona, KTM och Scott. 

Yamaha: Bland annat på cyklar från Giant, Nishiki, Batavus och Haibike.