Dyr cykelhållare värd sitt pris
Att frakta cykeln på taket är praktiskt. Om du ska köpa en cykelhållare ska du satsa på en som kostar lite mer – de fungerar bättre och håller längre.
Vi testar hur stabilt cyklarna står i cykelhållarna, hur mycket de skaver mot varandra och om de skadar bilen under färden.
För dig som vill ta med dig cykeln på semestern är en takmonterad cykelhållare perfekt. Den är något krångligare att montera på bilen men har många fördelar jämfört med en cykelhållare som fästs på bilens dragkrok. På taket skaver cyklarna mindre mot varandra, de blir inte lika smutsiga och de är inte i vägen när du ska öppna bagageluckan. Dessutom riskerar du inte att täcka registreringsskylten, vilket kan resultera i böter.
Råd & Rön har testat tio takmonterade cykelhållare av tre varianter: hjul- och rammontering, framgaffelmonterad med skena och tvådelad framgaffelmontering. Testet visar tydligt att man får vad man betalar för.
De sex bästa cykelhållarna i testet är dyrare än de fyra längst ner i tabellen, men också avsevärt bättre. De kostar 600 – 2 000 kronor och får mellan 72 och 88 i samlat betyg, medan de fyra som kostar 179 – 500 kronor får 36 till 49 i samlat betyg.
Cykelhållarna i det övre prisspannet är bättre på i stort sett alla punkter. Något som utmärker dem är att de är mer hållbara och robusta. De är även mer stöldsäkra, och på de allra flesta går det både att låsa fast cykeln i hållaren och att låsa fast hållaren på bilen. Inget av detta går på de fyra billigare cykelhållarna.
Så har vi testat cykelhållarna
Bilarna har körts med cykelhållaren på taket i:
- 50 kilometer på motorväg, maxhastighet.
- 50 kilometer på olika underlag: uppförs- och nedförsbackar samt skarpa kurvor. Varierad hastighet, 10–80 kilometer i timmen.
- 10 kilometer på dålig väg med gropar, hål och grovt grus, 5–10 kilometer i timmen.
- Vi har kört en Skoda Fabia, vilket motsvarar en mellanstor bil. Upp till fyra typer av cyklar har körts samtidigt: 29x20” mountain bike, 28x19” långfärdscykel, 26x17,5” mountain bike och 20” mountain bike.
Att Julas modell ändå får en fyra i betyg för stöldskydd beror på att den är krånglig att ta loss. De modeller som har fått bottenbetyg i stöldskydd går att ta loss med bara händerna. För att testa cykelhållarnas korrosionsskydd har vi ställt dem i en klimatkammare och utsatt dem för saltdimma i 48 timmar. Cykelhållare förväntas stå emot korrosion men testet visar tydliga skillnader. De fyra bästa modellerna i testet klarade sig riktigt bra, varav tre var helt fria från korrosion. På hälften av cykelhållarna uppstod relativt mycket korrosion, vilket dragit ner det samlade betyget.
De sex cykelhållarna i toppen är överlägsna när det gäller hur enkla de är att montera på bilens takräcke. Med de billigare cykelhållarna är monteringen mer komplicerad. Elite San Remo Black och Peruzzo Rolle är till exempel svåra att skruva i skruvarna med ett verktyg. Budgetvarianterna var också sämre när vi testade att fästa cyklarna i dem.
Vi har testat cykelhållarna i olika hastigheter och på olika underlag – både på till exempel motorväg och på liten krokig grusväg. Vid varje testkörning har vi kört med det antal cyklar som har fått plats på biltaket. Det antalet bestäms av storleken på bilen och takräckenas bredd. I testet använde vi en Skoda Fabia 2006, med plats för upp till fyra cyklar. Under körningen testade vi hur stabilt cyklarna stod, hur mycket de skavde mot varandra samt om cyklarna skadade bilen under färden. Alla cykelhållare klarade testet bra men med de med 7 eller 8 betyg stod cyklarna något stabilare under färden.
Tänk på att cykelhållaren måste passa ihop med bilens takräcke. Vilken du ska välja hänger också på vilken typ av ram cykeln har, cykelns storlek och hur breda däcken är. Thule ProRide 598 och Whispbar WB201 får båda 88 i samlat betyg och är Bäst i test. De är riktigt bra i alla testdelar. Enda undantaget är att Whispbars cykelhållare inte går att låsa fast på bilen, vilket har gett den lägre betyg i stöldskydd. Thule FreeRide 532 är relativt billig men har ett högt samlat betyg, 83. Den utnämns därför till Bra köp.
Tre sätt att montera på taket
Hur cykelhållarna fästs på bilens takräcke varierar, och om din bil redan har ett takräcke får du köpa en hållare som passar till det.
Hjul- och rammontering
Den vanligaste typen av takmonterade cykelhållare. Cykeln står på en skena och spänns fast i hjulen samt hålls på plats med hjälp av en arm.
Framgaffelmonterad med skena
Cykeln monteras fast i bakdäcket och i framgaffeln. Detta kräver att man plockar bort framhjulet, som måste förvaras någonstans under färden. Framgaffelmontering riskerar dock inte att repa eller skada ramen.
Tvådelad framgaffelmontering
Cykeln fästs i två separata fästen, ett för framgaffeln och ett för bakdäcket. Konstruktionen kräver dock att cyklarna har samma avstånd mellan bakhjul och framgaffel om man ska transportera flera cyklar samtidigt.