Hoppa till innehållet

Arn: Teslan håller inte måttet

Dörrarna på den nyköpta Teslan var felmonterade, vilket fick grus från vägbanan att virvla upp och skada lacken. Arn anser inte att bilen håller den kvalitet som kunden kan förvänta sig. Tesla tycker att det är normalt slitage.

Publicerad

Biltillverkaren Tesla hamnar med ytterligare ett ärenden på Svarta listan.

Sommaren 2020 köpte Mikael Nyman en helt ny Tesla Model 3. Före köpet hade han läst i olika forum på nätet att det kunde vara problem med kvaliteten på detaljer i modellens kaross.

– Det var någon som skrivit ”kolla karossdetaljerna”, så jag hade det lite grann i huvudet. Jag kollade efter glipor och så att bakluckan inte skavde emot när den stängdes, säger han.

Han såg inga fel på sin nya bil, men efter ett par år upptäckte han att flagor av lacken lossnat mellan bakre passagerardörren och hjulhuset så att bilens grundfärg tittade fram.

– Jag tänkte att det här måste jag åtgärda innan garantin går ut. Tesla har ett garantiåtagande på fyra år eller 8 000 mil tror jag, säger han.

Mikael Nyman hade hunnit köra 7 839 mil när han lämnade in bilen på Teslas verkstad i Uppsala och åberopade garantin.

– Men jag fick avslag, de tyckte att bilen hade gått för långt, säger han.

I forumen där Mikael Nyman har varit aktiv och lagt upp bilder på bilens skador har han fått kommentarer från personer som lämnat sin bil i andra Teslaverkstäder och fått liknande problem åtgärdade på garantin.

När Tesla inte ville hjälpa honom anmälde han företaget till Arn. I sitt svar till nämnden skriver biltillverkaren att det är naturligt att det finns tecken på användning efter en så lång körsträcka. Det mellanrum som finns mellan dörrar och kaross på Mikael Nymans bil är acceptabelt enligt Tesla och har inte påverkat de ”tecken på användning” som finns på bilen.

Arn bedömer dock att det tre till fyra millimeter stora mellanrum som finns mellan dörr och kaross är ett konstruktionsfel och att kvaliteten på bilen inte är den som kunden har rätt att förvänta sig med tanke på priset. Nämnden rekommenderar att företaget monterar dörrarna så att de kommer i samma höjd som karossen och att lackskadorna åtgärdas. Det har företaget valt att inte göra.

Nu står Mikael Nyman i begrepp att sälja sin bil.

– Jag vet inte hur mycket andrahandsvärdet påverkas av de här lackskadorna, men det lär ju inte bli högre, säger han.

Råd & Rön har sökt Tesla för en kommentar, men företaget har valt att bara bekräfta att det inte följt Arns beslut.

Mer att läsa från Svarta listan