Hoppa till innehållet

Tesla skyldigt mest pengar

Elbilstillverkaren Tesla fortsätter att trotsa Allmänna reklamationsnämnden och är det företag som uppmanas ersätta sina kunder med störst belopp i vårens uppdatering av Svarta listan.

Publicerad

Tesla följer inte ingångna avtal och ger fel information om ångerrätten vid köp på distans. Det tycker Allmänna reklamationsnämnden som rekommenderar företaget att återta flera bilar och ersätta kunderna i fyra ärenden med tillsammans över två miljoner kronor.

Ett av ärendena handlar om att företaget sålt en tilläggsfunktion till en kund i form av en ”uppgraderad autopilot”.  Med den ska det bland annat vara möjligt att parkera och hämta bilen från trånga parkeringar med hjälp av en app i mobilen. Autopiloten skulle levereras till kunden i form av en mjukvaruuppdatering till bilen efter köp. Men uppdateringen, som kunden betalat 38 900 kronor för, kom aldrig. Tesla skriver till Arn att:

”Eftersom bilen inte är utrustad med ultraljudssensorer är vissa funktioner tillfälligt begränsade eller inaktiverade. Dessa funktioner kommer att installeras via distansuppdateringar när de uppnår en prestanda som motsvarar dagens bilar.”

Arn tycker att även om det stått klart vid köpet att funktionen skulle levereras senare så har Tesla inte levererat den inom skälig tid och kunden har rätt att häva köpet av tilläggsfunktionen och få pengarna tillbaka.

I tre andra fall rekommenderar Arn att kunderna ska få häva köpet av hela bilen. I ett av dem har köparen bland annat haft problem med att bilen läcker in vatten i bagaget när det regnar eller när bilen tvättas. Tesla har fått flera chanser att åtgärda felen, men misslyckats. Arn anser därför att kunden ska få lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.

I två av ärendena har Arn egentligen inte tagit ställning till de problem som kunderna har med sina bilar. I stället har nämnden tagit fasta på att Tesla lämnat fel information om ångerrätten i samband med att bilen köpts online. När kunden fått fel information räknas ångerrätten från den dag företaget lämnar rätt information upp till max ett år.

Varken Tesla eller konsumenterna har velat kommentera ärendena i Råd & Rön.

Mer att läsa från Svarta listan