Nya Svarta listan i siffror
Bilbranschen dominerar denna uppdatering av Svarta listan sett till antalet företag. Men bolagen med flest ärenden hittar vi i resebranschen.
Precis som för ett år sedan är det motorområdetsom dominerar listan när det gäller antal ärenden och företag. Vanligast är att kunden köpt en begagnad bil som haft ett dolt fel vid köpet och som företaget inte velat åtgärda 56 av ärendena i den här uppdateringen handlar om det, jämfört med bara sex som handlar om ärenden där kunden lämnat in sin bil för reparation. Totalt är företagen inom motorområdet skyldiga sina kunder drygt två miljoner om de skulle välja att följa Arns rekommendationer.
Hantverkarna i uppdateringen har färre ärenden, 65, men till ett större sammanlagt värde. Drygt 2,8 miljoner kronor skulle de vara skyldiga sina kunder om de valde att betala. Vanligaste ärendena handlar om badrum, tätt följt av problem med tak och kök. Viktigt att komma ihåg är att Arns rekommendation ofta inte handlar om ersättning i pengar utan om hävning av ett bilköp eller att felen som upptäckts vid installationen av ett kök ska åtgärdas. Sett till alla ärenden på listan är hävning, det vill säga att kunden ska få ångra sitt köp av en tjänst eller vara, den vanligaste rekommendationen.
Mest pengar som ska betalas ut finns inom Allmänna avdelningen, där företagen är skyldiga nästan 3,2 miljoner kronor. Men den absoluta majoriteten, 2,8 miljoner, handlar om ett enskilt ärende inom spelbranschen. Ett mer typiskt ärende handlar om flytt och städ och betydligt mindre summor.
Resebranschen har som vanligt många företag på listan och här hittar vi de enskilda företag som har flest ärenden. I topp finns flygbolagen Wizz Air och Ryanair, med nio ärenden vardera, följt av Bravofly med sju. Totalt rör 41 ärenden reguljärflyg och företagen har i 18 ärenden valt att strunta i EU:s regler om kompensation för inställda eller försenade flygningar.