Scandic ersätter förlorade frinätter
Hotellkedjan Scandic valde att inte följa Arns rekommendation och hamnade på Råd & Röns Svarta Listan. Nu gör företaget helt om och ersätter kunden.
När en av Scandic Hotels kunder ville sälja vouchers för fria hotellnätter som hon köpt för intjänade poäng i hotellkedjans kundklubb satte företagets säkerhetschef Peter Claesson stopp. Hotellkedjan menade att det inte var är tillåtet att sälja kupongerna eftersom det enligt deras avtal inte är tillåtet att överlåta poängen som kupongerna köps för.
Kunden var inte nöjd med det beslutet och gick vidare till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Nämndens bedömning blev att en intjänad poäng och något som köps för den poängen inte är samma sak och att det därför inte fanns något hinder för försäljningen.
Arn rekommenderade att Scandic skulle ersätta kunden med 1 500 kronor som hon gått miste om när hon inte kunde sälja sina frinätter. Det valde Scandic att inte göra eftersom företaget tyckte att de egna reglerna var tydliga.
I samband med publiceringen av Scandic på Svarta listan sa Peter Claeson att om företaget agerade annorlunda skulle det öppna för att fler sålde sina kuponger vidare.
– Det öppnar för att sälja det här på en marknad som vi inte styr. Säljaren kan säga saker om vouchern som inte stämmer med vad gästen sedan får, sa han då.
Efter att listan publicerats har Scandic valt att göra en helomvändning och följa rekommendationerna från Arn.
– Vi har vägt samman en massa faktorer och vår samlade bedömning visar att vi kan ha brustit i vår information om vad våra medlemsvillkor säger om vad man kan och får använda sina intjänade poäng till, säger Peter Claeson.
Nu har företaget satt en jurist på att ta fram en klar och tydlig text som ska tala om vilka regler som gäller för kundklubben.
Peter Claeson räknar med att de nya reglerna kommer att finnas på plats inom några veckor. För de personer som skaffat sina vouchers under de gamla reglerna kommer Scandic att göra en bedömning från fall till fall hur de ska hantera eventuella försäljningar.
– Vi får titta på det och se om vi kan göra någon variant så att både vi och gästen blir nöjda, säger Peter Claeson.