Hoppa till innehållet

Rekordmånga företag svartlistade

Fler företag än någonsin struntar i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Höstens uppdatering av Svarta listan innehåller 235 företag som valt att inte göra rätt för sig mot sina kunder.

Publicerad

Tvister kring försäljning av begagnade bilar och reparationer av dem är en vanlig orsak til ärenden som hamnar på Svarta listan.

Förra året kom 32 303 ärenden in till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Det är en ökning med 6 262 ärenden jämfört med året innan. Att fler konsumenter anmäler till Arn märks också på Råd & Röns Svarta listan, där 235 företag ingår i senaste uppdateringen. Tidigare toppnoteringen är hösten 2022 i spåren efter pandemin, när 227 företag var med i uppdateringen. Rekordet när det gäller antalet ärenden är 483 och från våren samma år. I höstens uppdatering stannar den siffran på 326. 

Rekordmånga företag, men inte rekordmånga ärenden i höstens uppdatering av Svarta listan.

Största avdelningen i den nya uppdateringen är motoravdelningen med 71 företag och totalt 95 ärenden där företaget valt att inte ersätta sina kunder. Arns rekommendationer är helt frivilliga att följa för företagen, men de flesta seriösa företag väljer att följa nämndens beslut.  

Näst största avdelningen när det gäller antalet ärenden är reseavdelningen. Här handlar det om 76 ärenden fördelade på 27 företag. På reseavdelningen hittar vi också de företag som har flest ärenden var. Alla är flygbolag och värst är Turkish Airlines med 13 ärenden följt av Ryanair med 12. Ofta handlar reseärendena om inställda eller försenade flygningar där flygbolagen valt att inte ersätta enligt de EU-regler som finns. 

Motoravdelningen är störst också när det gäller summan företagen är skyldiga sina kunder om de skulle följa Arns rekommendationer. Totalt handlar det om 3 714 775 kronor av de totalt 8 010 119 kronor som företagen i uppdateringen valt att inte ersätta sina kunder med. Näst mest är hantverkarna på listan skyldiga sina kunder, 2 375 190 kronor. 

Det totala värdet på besluten är betydligt högre än vad den siffran indikerar. I drygt 30 ärenden rekommenderar nämnden till exempel att felen ska avhjälpas på olika sätt i stället för att en kompensation i pengar betalas ut eller att en vara som inte levererats ska levereras.  

Antalet ärenden hos Arn har ökat stadigt de senaste åren, men kanske kommer den trenden att vända. Efter ett regeringsbeslut kostar det numera 150 kronor att anmäla ett företag. Om konsumenten får rätt är det tänkt att företaget ska stå för den kostnaden, men annars är det anmälaren själv som får betala. 

Mer att läsa från Svarta listan