Hoppa till innehållet

Pandemin lämnar stora spår på Svarta listan

Smittskyddsåtgärder och restriktioner satte hård press på evenemangsbranschen under förra året. Rekordmånga företag har valt att inte följa Arns rekommendationer och kunderna har hamnat i kläm.

Publicerad

Så som i Himmelen på Oscars teatern i Stockholm var en av alla de föreställningar som tvingades ställa in under pandemin.

När pandemin satte stopp för våra möjligheter att träffas i grupp under förra året fick det stora följder för företag som arrangerar teaterföreställningar, konserter och andra evenemang. Det syns tydligt på höstens uppdatering  av Svarta listan, där flera eventföretag har valt att inte ersätta sina kunder enligt Arns rekommendationer. En av de drabbade är Ingela Anvemo i Huddinge som planerade att se Så som i himmelen på Oscarsteatern i Stockholm tillsammans med tre andra personer. När föreställningen ställdes in erbjöds hon presentkort med samma värde som biljettpriset av arrangören Vicky Nöjesproduktion.

Föreställningen Ingela Anvemo skulle gå på ställdes in.

– Det är väldigt sällan jag går på teater så jag ville ha pengar i stället. Det är inte säkert att jag hittar något annat jag vill se, säger hon.

Totalt kostade biljetterna drygt 3 500 kronor.

– För oss är det mycket pengar, men situationen är ju som den är och det finns de som är mycket värre drabbade, säger Ingela Anvemo.

Johan von der Lancken är producent på Vicky Nöjesproduktion och tycker att företaget har gått längre än vad det behövt när det gäller att ersätta sina kunder. Han hänvisar till de allmänna villkor som kunden godkänt i samband med köp av biljetter via det företag som Vicky Nöjesproduktion anlitat.

– Om man tittar på biljettköpet har det stått att biljetter över huvud taget inte skulle återbetalats. Trots att det stått så i köpevillkoret har vi

kompenserat alla biljettköpare antingen genom biljetter till ett nytt datum eller med presentkort till en annan föreställning, säger han.

När Allmänna reklamationsnämnden har tagit sitt beslut har den konstaterat att det visserligen finns en sådan skrivning i avtalet men att den varit oskälig gentemot köparen som därför inte behöver godta till exempel ett presentkort som ersättning i stället för pengar.

En av anledningarna till att avtalet enligt Arn är oskäligt är att hela risken för ett inställt arrangemang läggs på kunden och att risken som kunden tar inte är obetydlig. Arn påpekar också att företaget drivs i vinstsyfte och att det då ingår vissa affärsrisker som företaget skulle kunna ta en försäkring för i stället för att lägga risken på kunden.

– Det här en fruktansvärd situation för alla biljettköpare och all publik och det är inte så att vi inte förstår det. Vi är förmodligen en av de branscher som drabbats värst. Vi ligger ner på marken och kippar efter andan för att överleva det här. Jag menar inte att en biljettköpare ska stå för vår överlevnad men så här är det, säger Johan von der Lancken.

Han säger också att de flesta av kunderna har gjort en annan bedömning än de som har anmält företaget till Arn.

– Det är en otroligt massa fler fall där ingen har anmält. 99,9 procent tycker uppenbarligen att vi har resonerat rimligt i det vi blivit utsatta för eller har valt att stötta oss eftersom de faktiskt blir kompenserade, säger Johan von der Lancken.

I en liknande sits finns Svea student/Nordic Studentevent som ordnar så kallade studentflak åt studenter i hela landet. Förra våren, liksom i år, satte Transportstyrelsen stopp för arrangemangen med hänvisning till pandemin.

– Det kom ett förbud mot studentflak i mitten av maj. Då hade vi redan jobbat och köpt in grejer för evenemanget och haft kostnader som löpt ända sedan hösten när de flesta bokat sina flak. Det är där skon klämmer. Vi har gjort en massa jobb som kostat företaget mycket pengar och sedan tycker Arn att vi ska ge tillbaka 100 procent. Men det är pengar som vi har använt, säger Carl Pettersson, som är vd för företaget.

Svea student har i stället erbjudit sina kunder mellan en tredjedel och hälften av pengarna tillbaka för den uteblivna flakfärden.

– I stället för att vi ska gå i konkurs och några få ska få hundra procent har vi försökt portionera ut så att alla ska få tillbaka en del av sina pengar, säger han.

Precis som Vicky Nöjesproduktion har Svea student haft en klausul i sitt avtal om att inga pengar ska betalas tillbaka om tjänsten fått ställas in till följd av skäl som företaget inte råder över.

– Men Arns juridiska experter ansåg att vi lagt all risk på kunden, vilket gör att vårt avtal inte håller, säger Carl Pettersson.

Hos Arn finns 19 ärenden där företaget har valt att inte följa rekommendationen att betala tillbaka alla pengar. Ett av dem handlar om AliceAndersson, som för sin klass räkning anlitade Svea student för studentflak.

– Hösten 2019 bokade vi ett flak via Svea student. Vi var ganska sent ute och tog första bästa. Vi tyckte att Svea student verkade vara ett väldigt seriöst företag även om det var förhållandevis dyrt, säger hon.

Alice Andersson och hennes klass fick betala för ett studentflak som de inte kunde använda.

När det började bli osäkert om det skulle vara möjligt att genomföra studenten som planerat mejlade hon företaget och ville ha garantier för att klassen skulle få tillbaka de drygt 25 000 kronor som de redan hade betalat om de inte skulle få flaket.

– Då svarade företaget att "det ska vi väl lösa på något sätt". Sedan sa de att de redan hade levererat en stor del av tjänsten, men vi hade ju inte fått någonting, säger Alice Andersson.

I maj fick hon ett brev som sa att de kunde få tillbaka en tredjedel av beloppet om de valde att boka av, men det valde klassen att inte göra.

– Det var många klasser som såg det som en möjlighet, men vi tyckte att det kändes som lurendrejeri och ville inte acceptera det, säger hon.

Alice Andersson fick hjälp både av föräldrar i klassen och av konsumentvägledare på Uppsala kommun att anmäla till Arn, något som företaget också uppmanade dem att göra med löfte att de skulle följa nämndens beslut.

Arn gick på klassens linje och rekommenderade att företaget ska betala tillbaka hela summan. Efter att ha lovat att ta bort negativa recensioner om företaget och att skriva nya positiva fick klassen till slut tillbaka hälften av pengarna.

– I det läget tänkte vi att vi tar det vi får. Det gick inte att argumentera med dem. Jag skrev till klassen att de skulle ta bort negativa recensioner om de skrivit några, men jag vet inte om någon gjorde det. Vi vill ju inte marknadsföra det här bolaget som vi känner oss lurade av, säger Alice Andersson. 

Mer att läsa från Svarta listan