Hoppa till innehållet

Han blev blåst på värmen

Dan Paradell ville sänka uppvärmningskostnaderna för sitt lantställe. Men värmepumpen företaget installerade drog för mycket ström och värmde för lite.

Publicerad

Värmepumpen som Saveenergy installerade var för klen för kundens hus.

Saveenergy beskriver sig själva som en av landets största fristående installatörer av värmepumpar  med erfarenhet av över 13 000 installationer runt om i landet. Men långt ifrån alla kunder är nöjda. Företaget är anmält upprepade gånger både till Konsumentverket och till Allmänna reklamationsnämnden. Saveenergy finns också med på Råd & Röns Svarta listan i elva ärenden där företaget har valt att inte följa Arns rekommendationer.

En av dem som anlitat företaget är Dan Paradell i Solna.

– Jag blev uppringd av en säljare därifrån som erbjöd att jag skulle få köpa en sådan där luft-luft-värmepump och det skulle ingå en energianalys av huset. Då sa jag ja och tecknade mig för det, säger han.

Han blev lovad en värmepump som skulle vara den bästa på marknaden och som skulle vara effektiv och dra väldigt lite el. Pumpen skulle sitta i hans fritidshus, men leveransen drog ut på tiden. Efter flera förseningar monterades värmepumpen till slut i november 2021, men de förväntade besparingarna uteblev.

– Jag har en mätare så jag kan se hur strömförbrukningen går och då såg jag att det var jättehög förbrukning när jag satte på luftvärmepumpen och den gav ingen speciell värme heller i huset. Den var helt enkelt för klen för mitt hus, säger Dan Paradell.

Dan Paradell anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Efter ett par veckor tog han kontakt med Saveenergy och meddelade att värmepumpen inte uppfyllde vad företaget lovat i samband med köpet.

– Då sa de att de skulle komma ut och titta på det. Jag fick vänta till slutet av januari innan det kom en kille som var där ute en halvtimme. Han påstod att han tog en massa tester som han skulle ge till Ahlsell som är generalagent för den här värmepumpen, säger Dan Paradell.

Men när han kontaktade Ahlsell fick han beskedet att inga testprotokoll kommit in till dem.

– Och Saveenergy sa att det inte är något fel på pumpen, den fungerar som den ska, säger han.

Efter det beskedet meddelade Dan Paradell företaget att han inte längre ville ha pumpen och att han ville utnyttja sin ångerrätt, men det fick han inte.

– Då anmälde jag dem till Arn som tog kontakt med företaget som inte svarade, säger han.

När Allmänna reklamationsnämnden inte fick något svar beslutade den utifrån underlaget från Dan Paradell att han skulle få häva köpet och få tillbaka 22 807 kronor.

– När jag fått beslutet i januari i år tog jag kontakt med Kronofogden för att begära handräckning från dem. När de kontaktade Saveenergy sa företaget att de motsäger sig det här kravet, säger han.

Arns beslut är bara en rekommendation som företag kan välja om de vill följa eller inte. Dan Paradell tog ärendet vidare till tingsrätten i Nacka. Tingsrätten tog upp målet i början av september, men Saveenergy dök inte upp vid förhandlingarna. Företaget uteblev också från ytterligare två liknande mål som togs upp under samma tidsperiod och tingsrätten dömde i alla tre fallen till kundernas fördel.

Råd & Rön har sökt Saveenergy för en kommentar men bara fått kontakt via e-post, där företagets representant skriver att delgivningsprocessen från tingsrätten inte fungerat och att företaget begärt att rättegångarna ska tas om.

När Dan Paradells ärende togs upp igen kom Saveenergys representant till tingsrätten. Men eftersom Dan Paradell då redan fått hjälp av Kronorfogden att få sina pengar i enligt med den tidigare domen återkallade han sin klagan mot företaget. Saveenergy har enligt domstolen i stället egna krav mot Dan Paradell att få pengarna tillbaka. Men tingsrätten tycker att det i så fall är lämpligare att det tas upp i ett nytt mål. Nu har företaget på sig till den 5 december att svara Tingsrätten om inte målet det aktuella målet ska skrivas av. 

Mer att läsa från Svarta listan