Därför vägrar flygbolagen betala
Flygbolagen på Råd & Röns Svarta listan är tillsammans skyldiga sina kunder nästan en miljon kronor, enligt Arn. Missnöje med EU-reglerna är en viktig anledning till att bolagen struntar i besluten.
Majoriteten av flygbolagen som väljer att inte följa Arns rekommendationer är stora, etablerade och ofta börsnoterade bolag. Det skiljer flygbranschen från till exempel hantverkarbranschen och motorbranschen, där majoriteten av företagen som inte följer Arn är små och inte med i någon branschorganisation. Många av branschorganisationerna inom dessa områden har som krav att medlemmarna ska följa beslut i Arn och väljer själva att gå in och ersätta kunder om ett företag skulle vägra.
I branschorganisationen Svenska Flygbranschen finns det inget krav på att följa besluten i Arn, trots att organisationen själv är med och nominerar ledamöter till nämnden som tar beslut.
– Vi har inte tagit ställning till några sanktioner mot medlemmar som inte följer Arn och har inte haft det på agendan heller, säger Nils Paul, som är näringspolitisk expert på Svenska Flygbranschen.
En vanlig orsak till att flygbolag hamnar på listan är att de, enligt Arn, inte har följt EU-förordningen 261/2004, som reglerar kompensation och hjälp till flygpassagerare som drabbats av förseningar eller inställda flyg. Svenska Flygbranschen anser att den förordningen inte längre fyller sitt syfte.
– Det är ett komplext regelverk och ganska dyrt för branschen. 261/2004 är inte fit for purpose och där vet vi att det pågår en revideringsprocess inom EU som vi hoppas ska komma fram till ett mer balanserat regelverk, säger Nils Paul.
Han tycker att det är ett problem att det har skett en förändring kring hur reglerna tillämpas.
– Det är en svår rättspraxis på 261/20014 och den är svårtolkad. Det är vissa begrepp kring inställt och försenat flyg och även av vad som är en extraordinär händelse som har vidgats, säger Nils Paul.
Ett flygbolag som ligger på Svarta listan är Norwegian. Enligt företagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson följer Norwegian Arns beslut i nio av tio fall.
– Vid de få tillfällen då vi väljer att inte följa rekommendationer från Arn handlar det om principiellt viktiga frågeställningar där det finns starka skäl att i stället låta svensk domstol bedöma tvisten, säger hon.
Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson är det inte först och främst en ekonomisk fråga, utan en principsak att Norwegian inte följer alla Arns beslut.
– Vi skulle kunna följa i tio fall av tio, det är ju liksom en marginell kostnad. Men vi är så övertygade om att de har gjort fel och att vi gjort en korrekt bedömning, säger hon.
I de fall där Norwegian valt att inte följa nämndens beslut tycker Norwegian inte att Arn gjort en tillräckligt grundlig genomgång av ärendet innan nämnden fattar sitt beslut och vill hellre få saken bedömd i en domstol.
– Arn är ingen domstol och gör inga grundliga utvärderingar där de till exempel förhör vittnen och så. I de fall där vi principiellt inte är överens med deras bedömning väljer vi att inte följa dem, säger hon.
Marcus Isgren som är ordförande för Arn ser inte att flygbolag och andra resebolag generellt sett är sämre på att följa nämndens beslut. Han har heller ingen åsikt om varför så stor andel av flygbolagen väljer att inte följa Arns beslut.
– Jag kan inte ha någon synpunkt på det. Det är marknadsekonomiska överväganden som de får göra kring hur de behandlar sina kunder och de får ta de konsekvenser som det innebär att hamna på svarta listor och annat, säger han.
Flygbolagen på Svarta listan
Flygbolag | Ärenden | Nekad ersättning |
Ryanair | 14 | 109 180 kr |
Turkish Airlines | 11 | 117 519 kr |
Lufthansa | 9 | 61 191 kr |
Wizz Air | 9 | 44 248 kr |
Iberia | 6 | 64 000 kr |
Norwegian Air Shuttle | 6 | 53 723 kr |
Finnair | 4 | 107 000 kr |
Eurowings | 3 | 53 500 kr |
Brussels Airlines | 3 | 52 496 kr |
Thomson Airways | 3 | 48 000 kr |
Qatar Airways | 3 | 43 488 kr |
Air China | 3 | 20 800 kr |
British Airways | 2 | 71 500 kr |
Vueling Airlines | 2 | 8 000 kr |
Jet2 | 1 | 52 000 kr |
Air Arabia Maroc | 1 | 36 000 kr |
Kiss Airlines | 1 | 9 538 kr |
EasyJet Airline Co Ltd | 1 | 8 000 kr |
Iran Air | 1 | 6 000 kr |
Ethiopian Airlines | 1 | 5 533 kr |
Austrian Airlines | 1 | 5 314 kr |
Swiss International Air Lines | 1 | 4 000 kr |
TAP | 1 | 4 000 kr |
Germania Airlines | 1 | 3 850 kr |
LOT Polish Airlines | 1 | 2 500 kr |
Air Baltic | 1 | 1 250 kr |
Skyldiga nästan 3 miljoner
Svarta listan uppdateras två gånger om året. I senaste uppdateringen i augusti sattes 158 företag i olika branscher upp på listan. Den totala summan av vad dessa företag skulle ha betalt konsumenterna, om de valt att följa Arns rekommendationer, är nästan tre miljoner kronor.
Det ärende som rör mest pengar är ett felaktigt utfört tak, där Arn rekommenderar att kunden ersätts med 230 000 kronor. Snittsumman för ett ärende på listan är dock betydligt lägre, cirka 15 000 kronor och i hälften av ärendena rekommenderar Arn en ersättning på mindre än 5 000 kronor.
Läs hela Svarta listan