Hoppa till innehållet

Bli inte blåst av bilfirman

Mer än var tredje företag på Råd & Röns Svarta listan är från bilbranschen. Bil­firmorna tillhör också de företag som ­oftast återkommer år efter år.

Publicerad

Motorbranschen har flest återkommande företag på Svarta listan.

Även om de inte alltid håller med väljer de allra flesta företag att följa rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Men det finns undantag – oftast bland bilverkstäder och bilhandlare.

Just nu är det 149 företag i motorbranschen som ligger på listan. Motorbranschen har också flest företag som återkommer på Svarta listan. Efter den senaste uppdateringen, som vi gjorde i februari, är det 15 företag som är med vid mer än ett tillfälle. Totalt är ”stammisarna” på Svarta listan skyldiga sina kunder drygt 1,3 miljoner kronor om de skulle ha valt att följa Arns rekommendationer.
David Norrbohm är jurist på Motorbranschens Riksförbund, MRF. Han tror att det finns flera orsaker till att det är många bilföretag som väljer att inte följa rekommendationerna från Arn.
– Tyvärr är bilbranschen ganska segmenterad. Vi har ett segment av företag som är seriösa. De är med i MRF och de följer Arns beslut. Sedan finns det en andel ­före­tag som säljer begagnade bilar som inte ­känner till konsumenträtten, säger han.

När det gäller företagen i hans egen organisation måste de följa nämndens beslut för att få vara kvar i organisationen. Om något företag skulle välja att inte följa beslutet går organisationen in och ersätter kunden.

I de ärenden som hamnar på Svarta listan är det inte ovanligt att det rör sig om begagnade bilar som sålts för under 30 000 kronor. Fram till i höstas behövde de bilarna inte testas eller varudeklareras, enligt den överenskommelse som finns mellan Konsumentverket och MRF. Nu ska alla bilar som säljs deklareras enligt mallen. Inte bara för att skydda konsumenten.
– Varudeklarationen är nästan viktigare för bilhandlaren än för konsumenten, eftersom den är ett sätt att visa att bilen inte hade något fel när den såldes. Då kom vi fram till att det nog är rimligt att kolla bilar även under 30 000 kronor, säger David Norrbohm.

Han tror också att det är viktigt att den som köper en begagnad bil har rätt förväntningar på fordonet och därför finns en ny skrivning även om det i den nya varudeklarationen.
– Vissa fel som inträffar på en begagnad bil är inte något fel, utan normalt slitage. Det är här konsumenten och säljaren ofta inte har samma uppfattning, säger David Norrbohm.

Även Charlotte Söderlund, jurist inom motorområdet på Konsument­verket, tycker att det ligger i bilhandlarens intresse att använda varudeklarationen, eftersom den ska ge en realistisk bild av bilens skick och visar att handlaren har upplyst om det före affären.
– Det kan vara svårt för konsumenten att bedöma bilens skick och tanken är att varu­deklarationen ska synliggöra hur skicket är. Förhoppningen är att den ska öppna upp för en dialog mellan köpare och säljare, säger hon.

Det är inte lag på att använda varudeklarationen, men det ses som god sed att göra det.
– Om det inte finns en varudeklaration tycker jag att man ska be om att få det. Om man inte får någon sådan tycker jag att man ska fundera på om det är rätt bilhandlare att handla av, säger Charlotte Söderlund.

Hon vet inte i hur stor del av bilaffärerna den nya varudeklarationen används, men Konsument­verket kommer att genomföra kontroller av det under året.
– Vi har under året planerat att kontrollera att den här varudeklarationen följs, så förhopp­ningsvis kommer bilhandlarna att bli mer ­medvetna om att den ska användas, säger ­Charlotte Söderlund. 

8 tips när du köper begagnad bil

  1. Undersök hur bilmarknaden ser ut. Vilka modeller finns som passar dina behov? På Hallå konsuments sajt bilsvar.se hittar du information om bilarnas marknadsvärde och prestanda. Det kan också vara klokt att titta på Blocket eller någon annan sajt för ­be­gagnade prylar för att få en uppfattning om vad som är ett rimligt pris.
  2. Kontrollera att det finns en varudeklaration. Den ska visa bilens skick och det ska finnas uppgifter om bland annat skatt och garantier. Om det blir affär är det viktigt att se till att få med ett undertecknat exemplar av varudeklarationen.
  3. Muntliga avtal gäller visserligen, men kan vara svåra att bevisa
  4. om det blir problem. Se till att få ett skriftligt avtal.
  5. Kontrollera att firman du köper bil av finns registrerad som ett företag. Det kan du göra via till exempel sajten allabolag.se. Där kan du också bland annat få information om bolagets ledning och ekonomi.
  6. Kontrollera om bilföretaget är medlem i en branschorganisation. Om företaget är med i till exempel MRF har det förbundit sig att följa beslut i Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Titta på Råd & Röns Svarta listan. Här finns bilföretag som valt att inte ersätta sina kunder trots att Arn rekommenderat det.
  7. Tänk på att en bil slits. En bil som har gått över 20 000 mil börjar närma sig gränsen för hur länge den kan väntas hålla. När du köper en begagnad bil kan det finnas fel som du får räkna med på grund av bilens ålder och som du inte kan kräva att bilfirman åtgärdar.
  8. Provkör bilen och våga ställa frågor till handlaren om du är osäker på något.

 

Mer att läsa från Svarta listan