Våra unika tester
Vi tar oss tid att testa produkterna ordentligt. Att genomföra ett test kan ta flera månader och kosta flera hundra tusen kronor.
Råd & Röns testerna utförs av professionella och ackrediterade laboratorier och tack vare att vi är en annonsfri tidning kan inte tillverkarna påverka oss ekonomiskt på något sätt.
Vi köper också alla produkter vi ska testa själva i butik, för att säkerställa att det vi testar är exakt det samma som ni konsumenter köper. Det här gör oss unika. Det är också orsaken till att de allra flesta av våra tester är exklusiva för Råd & Röns prenumeranter och för de läsare som hellre betalar för ett enskilt test. Vår verksamhet finansieras av läsarintäkter och ni kan också därför lita på att våra tester alltid görs med konsumentens bästa i fokus.
Vi testar och jämför sådant som du själv har svårt att kontrollera, till exempel hur kylskåp och frysar håller kylan, hur mycket damm en dammsugare egentligen tar upp och hur mycket energi en tv drar i standbyläge.
Många av våra tester pågår under många år och våra tabeller fylls på löpande på med nya modeller. Vi får ibland frågor om varför vi har kvar äldre modeller i våra tester och inte bara de allra senaste. Svaret är att alla modeller i en och samma tabell alltid – oavsett testdatum – är prövade med exakt samma testprogram och att resultaten därmed är helt jämförbara. Vår målsättning är att så bra som möjligt spegla det utbud som möter er konsumenter när ni handlar i butiken eller på nätet.
Det finns också en viktig plånboksaspekt i att behålla de äldre modellerna. Försäljare vill ofta få oss konsumenter att tro att nyast alltid är bäst. Våra tester visar att så inte alltid är fallet. En två eller tre år gammal modell kan vara betydligt bättre än den allra senaste och finns då ofta också att köpa till ett betydligt plånboksvänligare pris.
Många tester görs inom ramen för ett europeiskt testsamarbete. Detta innebär att vi alltid i vårt arbete har en unik tillgång till den sakkunskap som finns inom testorganisationen ICRT, International Consumer Research and Testing.