Hoppa till innehållet

Årets mest anmälda företag – Skamlistan 2019

Det som skulle bli ett ­billigare abonnemang slutade med en faktura på 15 000 kronor. ­Mobile Group är årets mest ­anmälda företag till Konsument­verket och hamnar därför i topp på Råd & Röns Skamlistan.

Publicerad

Linda Dalefalk satt på uteplatsen vid huset, det var sommar och maken och svärmor var med. När säljaren från Mobile Group ringde för operatören Tres räkning var hon skeptisk, eftersom hon tidigare blivit pålurad saker från ett företag som sa sig arbeta för Tre. Hon satte telefonen i högtalarläge så att de var fler som lyssnade och de googlade Mobile Group under samtalets gång, för att slippa gå på en bluff.

– Han hade information som jag lämnat till Tre i en undersökning tidigare, så det kändes trovärdigt. Han lovade att sänka min mobilkostnad och jag skulle få ett par högtalare gratis som kompensation för att jag varit missnöjd tidigare, berättar Linda Dalefalk.

Men försiktigheten skulle visa sig vara förgäves. Efter ett tag kom ett paket med högtalare, hörlurar och batteripack för att ladda telefonen.

– Det var riktigt låg kvalitet på allt, det såg ut att komma från en billighetsaffär. Då förstod jag att något var fel, berättar Linda Dalefalk.

I samma veva kom ett mejl, där prylarna i paketet specificerades med priser. Högtalarna kostade 7 998 kronor och hörlurarna 4 497 kronor – sammanlagt skulle sakerna vara värda 14 892 kronor.

– Det fanns med ett förslag på avbetalning och det stod att om jag betalade den första summan så accepterade jag avtalet, säger Linda Dalefalk.

Men hon gjorde tvärtom, jagade företaget många dagar och lyckades till slut skicka tillbaka sakerna utan att ha betalat något. Men många andra har inte varit lika vaksamma som Linda Dalefalk. Listan på konsumenter som lurats av Mobile Group är lång, enligt Konsumentombudsmannen (KO).

– De har legat i topp på våra anmälningslistor sedan i somras. Företaget sticker ut i omfattning och systematik, det är många konsumenter och stora belopp, säger Ida Nyström, processråd på KO.

KO har stämt Mobile Group, eller Telefonihuset som de bytte namn till i augusti, och vill att Patent- och marknadsdomstolen stoppar företaget och dess vd från att fortsätta sin verksamhet. KO har haft kontakt med företaget, men tycker inte att svaren de fått tillfört något av värde.

– Vi upplever inte att de är intresserade av att rätta sig. De har fått konsumenten att tro att de har ett kundförhållande, de anger inte syftet med samtalet korrekt, de gör påståenden om gratis produkter och sedan skickar de fakturor. Det är kvalificerat lurendrejeri, säger Ida Nyström.

Företaget har svarat, både till domstolen och till Råd & Rön, att de har tagit hjälp av externa företag med försäljning och att man nu har sagt upp dessa avtal. Men anmälningarna fortsätter att komma in till Konsumentverket. Dessutom spelar det ingen roll om det varit externa säljbolag som arbetat för Mobile Group.

– En företagare är ansvarig för sin marknadsföring oavsett om de sköter försäljningen själva eller om de låter någon annan göra det åt dem, säger Ida Nyström.

Så undviker du att bli lurad

  • Tro inte på ”gratis­erbjudanden”.
  • Säg nej till telefonförsäljning, bestäm själv när du vill handla.
  • Undvik tävlingar och undersökningar. 

Så gör du om du drabbats

  • Åberopa din ångerrätt som är på 14 dagar.
  • Om du har blivit lurad och har betalat med kreditkort kan du kontakta din bank och be dem att stoppa betalningen.
  • Spärra kortet. Du vet inte vart dina kortuppgifter har tagit vägen.

Ytterligare ett företag på årets lista är Klarna, som sköter betalningar för handel på nätet. Det är ett stort bolag och det är en av förklaringarna att det får många anmälningar. Men när Konsumentverket inledde ett ärende tidigare i år handlade många av anmälningarna om att konsumenter ansett sig lurade när de trott att de betalat direkt via ett betalsätt som Klarna tidigare kallade ”konto”. I själva verket handlade det om en kreditbetalning, alltså att kunderna delbetalade beloppet, när de trodde att de hade betalat hela summan på en gång.

– Antingen betalar du direkt från ditt konto eller så skjuter du upp betalningen och då blir det en kredit. De här begreppen ska man hålla isär tydligt, säger Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön.

Hon har fått många samtal från konsumenter som har trott att de betalat hela beloppet, fast de i själva verket fått ett kreditavtal. Hon tycker att benämningen konto på en kreditbetalning känns som ett sätt att lura in konsumenter i ett avtal man inte förstår vad det är.

– Klarna tjänar mest pengar på att ha kunder som betalar små belopp under en lång period. Dels på räntekostnader och dels på eventuella faktureringsavgifter och påminnelseavgifter. Man ska komma ihåg att i de allra flesta fall är kreditbetalning dyrare än direktbetalning för konsumenten, säger Maria Wiezell. 

Skamlistan - företagen som fått flest anmälningar 2019:

Mobile Group/Telefonihuset

Företaget ringde och lovade kunder hos mobiloperatören Tre att de skulle få lägre kostnader för abonnemang och gratis teknikprylar. I stället kom fakturor på 10 000–27 000 kronor. Konsumentombudsmannen (KO) har stämt företaget och yrkar på en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor. I november 2019 förbjöd Patent- och marknadsdomstolen företaget och dess vd att fortsätta med sin marknadsföring i väntan på att rättegången inleds. Konsumentverket har under året fått in över 300 anmälningar mot Mobile Group, som bytte namn till Telefonihuset i år.

I ett mejl skriver företaget att de har anlitat externa säljbolag och att de nu avslutat dessa samarbeten. I övrigt har de inga kommentarer.

Viagogo

Viagogo är ett schweiziskt bolag som säljer andrahandsbiljetter till evenemang. Konsumenter kan både köpa och sälja biljetter på företagets webbplats. Konsumentverket har placerat Viagogo på sin varningslista efter ett stort antal anmälningar om falsk marknadsföring. Företaget var även med på Råd & Röns Skamlistan förra året. Det har också kommit in många klagomål på höga priser, att det tillkommer avgifter, att det är svårt att komma i kontakt med bolaget och att man är orolig för att biljetterna ska vara ogiltiga. Det är dock få klagomål som avser att biljetterna faktiskt har varit ogiltiga.

Viagogo skriver i ett svar att de är bekymrade över att ha hamnat på varningslistan. De säger sig ha genomfört stora förändringar på sin sajt, bland annat ska de ha förtydligat biljettpriserna och annan information för att minska risken att kunderna inte förstår prissättningen. De säger också att de har en dialog med Konsumentverket för att komma till rätta med kritiken.

Klarna

Kunderna anser sig lurade efter köp i webbutiker där de har valt Klarnas betalsätt ”konto” i tron att det har varit deras egna bankkonton som avsågs när det i själva verket var en kontokredit hos Klarna. Detta betalningsalternativ har presenterats högt upp bland de olika sätten att betala, medan alternativ som gett kunden möjlighet att betala direkt från sitt konto har varit undanskymda. Konsumentverket anser att det är vilseledande att benämna kreditbetalningen som konto och skriver att det förstärks av att många av anmälarna valt alternativet ”konto” just för att de ville betala direkt. Konsumentverket avslutade ärendet i oktober efter att Klarna rättat sig efter kritiken.

Klarna skriver i ett svar att de under första delen av året uppmärksammat att konsumenter trodde att de betalade via bankkonto men i stället fick en delbetalningsfaktura, och att detta lett till frustration. Företaget meddelar att de döpte om betalsättet till ”delbetalningskonto” några dagar efter att Konsumentverket kontaktade dem tidigare i år, för att tydliggöra skillnaden mellan betalsätten.

Bilablau

I anmälningarna har konsumenter beställt varor på företagets webbplats och har i samband med det ovetandes blivit medlemmar i Bilablaus medlemsklubb. Medlemskapet är löpande och kostar 129 kronor per månad. Konsumentverket anser att informationen om medlemskapet varit allt för knapphändig på webbplatsens förstasida. De anser också att marknadsföringen har varit utformad så att kunderna trott att de köpt en produkt snarare än ett medlemskap. Konsumentverket avslutade ärendet mot Bilablau tidigare i år efter att företaget rättat sig efter kritiken och att antalet anmälningar blivit färre.

Bilablau skriver i ett mejl att de är en medlemssida som inte tjänar pengar på produkterna utan på medlemsavgifterna och att de tycker att de är mycket tydliga med detta.

Göta Energi

Konsumentverket kritiserar företaget för att ha lämnat vilseledande information när de har marknadsfört elavtal, både via telefonförsäljning och vid hemförsäljning. Verket lyfter också fram att konsumenter som inte tackat ja till ett elavtal ändå fått det. Man kritiserar också att bolaget inte räknar in elcertifikatavgiften i elpriset utan räknar det som en tillkommande kostnad, något som inte är godtagbart enligt verket.

Göta Energi skriver i ett mejl till Råd & Rön att de ser allvarligt på försäljningsaktiviteter som avviker från deras uppförandekod för hur försäljning ska gå till och att de följer upp alla rapporterade händelser. De skriver också att de inom kort kommer att lansera ett nytt avtal som följer Konsumentverkets riktlinjer.

Aliaz Cooperation/Online Shopping 59

Anmälningarna mot Aliaz Cooperation, som bland annat säljer bantningsmedel och potenspiller, handlar främst om att bolaget har fakturerat och/eller levererat varor utan att en beställning har gjorts. Det förekommer även anmälningar om abonnemangsfällor där konsumenter beställt ett provpaket och fastnat i ett abonnemang. Då det handlar om ett lettiskt bolag har Konsumentverket kontaktat sin motsvarighet i Lettland i ärendet.

Aliaz Cooperation skriver i ett svar att de samarbetar med den lettiska motsvarigheten till Konsumentverket och att de tar anmälningar från konsumenter på största allvar. De skriver dock att de bara har fått ett ärende som gäller Sverige skickat till sig under året och att de därför inte kan kommentera de drygt 80 ärenden som ligger hos Konsumentverket i november.

Vitality Club

Konsumenterna har tackat ja till ett gratiserbjudande om att handla billiga kosttillskott, men efteråt upptäckt att de fastnat i dyra abonnemang. Företaget är estländskt och var med på Skamlistan även förra året. Konsumentverket har haft ett tillsynsärende som nu är avslutat efter att anmälningarna mot bolaget har gått ner rejält sedan i maj.

Vitality Club skriver i ett mejl att det stora antalet anmälningar till viss del beror på att de är ett stort bolag. De skriver att de har  samarbetat med andra företag kring webbenkäter i början av året, något som resulterat i många anmälningar då kunderna inte förstod att de även beställt produkter. Dessa samarbeten avslutades och då minskade antalet anmälningar, något vår kontroll bekräftar.

Trademax

Möbelföretaget Trademax säljer möbler där Konsumentverket anser att de angivna rekommenderade priserna är påhittade. Trademax dömdes i september 2018 av Patent- och marknadsdomstolen att betala fyra miljoner kronor i marknadsstörningsavgift. Dessutom förbjuds de, med hot om vite på sammanlagt tre miljoner kronor, att använda uttryck som ”rekommenderat pris” och ”lagerrensning” samt att ge intryck av tidsbegränsade prissänkningar. Domen har överklagats av båda parterna och behandlas i skrivande stund av Patent- och marknadsöverdomstolen.

I ett mejl beklagar Trademax att kunder har varit missnöjda och menar att en stor del av klagomålen gäller retur- och fraktavgifter, som företaget nu har sänkt. Gällande överklagan till Patent- och marknadsöverdomstolen skriver Trademax att företaget har en annan uppfattning om vad som gäller marknadsrättsligt för användning av rekommenderade priser och de välkomnar att frågan prövas i högre instans.

Assistansbolaget

Företaget har skickat ut erbjudanden om vägassistansförsäkring som ser ut som fakturor. Konsumentverket konstaterar att även om det finns viss information om att det är ett erbjudande är informationen alltför otydlig. En stor mängd text på erbjudandet gör också reklamidentifieringen svår. Verket anser att upprepade utskick ytterligare förstärker intrycket av att konsumenten är skyldig att betala.

Företaget skriver i ett mejl att de är en stor aktör och att det leder till många anmälningar. De skriver också att de har tagit till sig Konsumentverkets kritik och att de ändrat och förtydligat sin marknadsföring. Konsumentverket avslutade ärendet mot dem i november 2019.

Vilka hamnar på listan?

Företagen listas efter hur många anmälningar som har kommit in till Konsumentverket hittills i år. Det kan till exempel handla om vilseledande marknads­föring och brister i avtals­villkor. För att hamna på listan krävs att verkets jurister öppnat ett tillsyns­ärende. Stora företag som har många kunder kan få många olika sorters anmälningar emot sig utan att ha gjort något fel och vi vill inte att ett företag ska hamna på listan bara på grund av dess storlek. En del företag hävdar att de är offer för koordinerade anmälnings­attacker, men enligt Konsument­verket är det ovanligt.