Hoppa till innehållet

Skamlistan 2017 - årets mest anmälda företag

Kosttillskott, konstiga försäkringar och oönskade elbolags­byten fortsätter att irritera konsumenterna i Sverige. Här är företagen som det har ­klagats mest på i år. 

Publicerad

För tredje året i rad publicerar vi en lista över de företag som fått flest anmälningar emot sig till Konsumentverket. I år har vi bara med de företag där myndighet inlett en åtgärd, för att inte ha med företag som får många anmälningar enbart för att de är stora företag med många kunder. 

Högst upp på listan ligger företaget Svensk Fordonsgaranti, ett företag som erbjuder bilägare att förlänga sin fordonsgaranti. En av många som har fått brev från företaget är Råd & Rön-läsaren Kerstin Vikner.

– Jag reagerade på att garanti ju bara gäller ursprungliga fel och det är bara den som har sålt varan som kan utfärda den. Sedan tyckte jag att det handlade om ganska mycket pengar. Det luktade båg lång väg, säger hon.

Över 500 personer har anmält Svensk Fordons­garanti till Konsumentverket.
– Dels är marknadsföringen vilseledande, i och med att den ser ut som en faktura. Sedan är det också en svår produkt att förstå, är det en försäkring eller en garanti? Företaget är inget försäkringsbolag, så det lutar åt att det är en garanti. Men villkoren är svårtolkade, och många delar undantas, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef för den avdelning där motorärenden ingår på Konsumentverket.

Hon vill gärna höra från flera konsumenter som drabbats.
– Det skulle vara intressant att höra från konsumenter som har tecknat garantin, och som ­behövt utnyttja den, för att höra hur det gick. Vi vill också veta om konsumenter som fick utskicket vilseleddes av det, eller fick intrycket att de står utan skydd om de inte betalar, säger Gabriella Fenger-Krog.

Många företag på listan är nya, men tillvägagångssätten liknar de från tidigare år – konsumenter lockas med gratisprover eller fina priser – på nätet eller på telefon – och luras att lämna ut sina uppgifter. Därefter börjar kosttillskott eller andra produkter att trilla in, eller så har konsumenten fått sitt elavtal bytt utan att vara ­medveten om det. Företagen hävdar att kunden har tackat ja till detta, eftersom de har kryssat i att de läst och godkänt villkoren.

– Vi har till exempel hört från flera konsumenter som blivit lurade av Luxstyle, de tror att de har fått gratis prover men sedan har de fått ett abonnemang som är hopplöst att bli av med. Konsumenten hävdar att de inte fått information om abonnemang. Företag som säljer skönhetsprodukter och hälsokost är ett fortsatt bekymmer, även sajter där man får värdera sin bil eller bostad, där man tror att det är kostnadsfritt men där det i själva verket kostar pengar, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Ett ökande problem är konsumenter som handlar över nätet från sajter som de tror är svenska men som egentligen är från Kina.
– Sajten ser svensk ut, och i och med att den har en webbadress som slutar på .se tror kunderna att den är svensk. Men så läser de inte att adressen är i Hong Kong eller liknande. Då kan det bli problem med att storlekarna inte är de vi förväntar oss, det kan handla om fejkprodukter och ibland rena bluffar – att inga produkter dyker upp, säger Maria Wiezell.

En anmälan till Konsumentverket betyder inte per automatik att företaget har gjort något som bryter mot lagar och regler. Stora företag med hundratusentals kunder kan få en hel del anmälningar utan att det behöver innebära att före­taget gör något olagligt. Det gäller till exempel företag som Telia, Comhem, Telenor och Elgiganten, som också fått in många anmälningar mot sig i år. Vi undantar dem från listan eftersom Konsumentverket inte inlett något ärende mot dem, eller på annat sätt indikerat att något är skumt. Om ett företag plötsligt får många anmälningar, kan det vara en signal till myndigheten att titta närmare på vad som hänt.

 

Här är värsta företagen

Svensk Fordonsgaranti

Över 500 anmälningar har kommit in mot företaget, som erbjuder att förlänga bilens garanti efter att fabriksgarantin gått ut. Företaget skickar erbjudanden som ser ut som fakturor, och i dem står det att om man inte tecknar garantin är man helt utan skydd, vilket Konsumentverket anser är vilseledande.


Premium Q10

Konsumenter har fått kosttillskott och fakturor skickade till sig utan att ha beställt något. Bolaget hävdar att konsumenterna har deltagit i en marknadsundersökning och därigenom tackat ja till abonnemanget. Andra konsumenter har fått ett sms eller mejl där det stått att de kan vinna 30 000 kronor om de svarar på en marknadsundersökning om sina resvanor. De 290 ärendena som kommit in är överlämnade till den estländska konsumentmyndigheten.

 

Sveriges Energi

Konsumentverket har fått in över 100 anmälningar mot Sveriges Energi där det framgår att konsumenter har känt sig vilseledda av företagets säljare och fått ett elavtal trots att de inte tackat ja till det. Många har uppfattat det som otydligt vem som kontaktat dem från företaget och vad syftet är.

 

0700

Många av anmälningarna handlar om att företaget tog över kunder från Gothia Telecom i början av året, och då hamnade konsumenterna i ett 24-månaders avtal till skillnad från sitt tidigare avtal som löpt månad för månad. Flera konsumenter ansåg att de fick sämre villkor. Företaget har lovat rättelse efter att Konsumentverket påtalat problemen.

 

Luxstyle

Konsumenter har klickat på Luxstyles annonser på sociala medier och kommit till en sida där de fått fylla i sina personuppgifter. Först därefter har priset för varan uppgetts. Trots att konsumenterna har valt att inte gå vidare har de fått produkterna med tillhörande faktura. Konsumenter över hela världen har klagat på detta företag, och deras annonser har stängts av från Facebook och Instagram. 

 

Seniortelefoni

Seniortelefoni ringer upp äldre personer och ger sken av att erbjuda en pensionärsrabatt på telefon­abonnemang. Att den som svarar har svårt att höra eller förstå struntar företaget i. Säljarna informerar ytterst knapphändigt om ångerrätten och företaget skickar ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt. Konsumentverket har stämt bolaget.

 

Assistansbolaget

Företaget skickade ut erbjudande om vägassistansförsäkring som såg ut som en faktura. Det var otydligt att det var ett reklamutskick. Efter att Konsumentverket öppnat ett tillsynsärende mot företaget har Assistansbolaget gjort flera förändringar av marknadsföringen, bland annat ska utskicken vara tydligare markerade som erbjudanden.

 

Garantilotto

58 anmälningar har kommit in mot företaget. Lotteriinspektionen varnar konsumenter för att delta i lotterier som saknar tillstånd i Sverige. Eftersom dessa står utan tillsyn från svenska myndigheter är det ingen som granskar att dragningar sker på ett korrekt sätt. Andra exempel på sådana lotterier är Europaspelet, Garanti­spelet och Supervinsten, och inspektionen har polisanmält dessa företag.

Fotnot: Företagen på listan är de som har fått in flest anmälningar hos Konsumentverket under 2017 och där verket har inlett någon form av åtgärd.

 

 

Så undviker du att bli lurad

  • Tro inte på ”gratis­erbjudanden”. 
  • Säg nej till telefonförsäljning, bestäm själv när du vill handla. 
  • Undvik tävlingar och undersökningar.

Så gör du om du har trillat dit

  • Kräv bevis. Det ska finnas en ljudinspelning eller en skärmdump som visar att du har ingått avtal. 
  • Kan du utnyttja din ångerrätt? Den gäller i 14 dagar. 
  • Om du inte har ingått avtal, bestrid fakturan. Stryk två streck över fakturan, kopiera den och skicka kopian till företaget. 
  • Kontakta din bank. Har du betalat med kreditkort kan du be banken att stoppa utbetalningen. 
  • Om du måste betala, håll koll på när avtalet går ut, så att det inte förlängs automatiskt.

 

 

Koordinerade konsumenter

Nytt för i år är koordinerade anmälningsattacker, där konsumenter går samman och anmäler ett företag. Ett exempel är att Arla fick många anmälningar mot sig efter bråket med havremjölkstillverkaren Oatly. I ett annat fall uppmanade en person sina många följare på sociala medier att anmäla ett företag han blivit arg på. På Konsumentverket tycker man inte att det här är ett problem. 
– Det är viktigt att det ska vara enkelt att anmäla till oss. Det får inte vara några byråkratiska hinder. Hellre en anmälan för mycket än en för lite, säger Daniel Karfs, biträdande ­konsumentombudsman.