Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Vilket ansvar har kemtvätten?

Publicerad

Fråga: Jag lämnade för en tid sedan in en kappa på kemtvätt. Den hade tre stora klädda knappar som var väldigt snygga och en bidragande orsak till att jag köpte kappan. När jag hämtade ut kappan var knapparna försvunna. Kemtvätten tog inte något ansvar och hänvisade till en skylt i butiken och till inlämningskvittot där detta står. Kan det verkligen stämma att en kemtvätt inte har något ansvar när det händer något med kläderna? 

Svar: Nej. Om inte du fått en särskild reservation som gällde just din kappa eller att de avrått dig från att låta knapparna sitta kvar, är kemtvätten skyldigt att ersätta dig för nya knappar och att få dem isydda. Det räcker inte med en allmän friskrivning utan den måste gälla den aktuella kunden. Kemtvätt är en tjänst som omfattas av konsumenttjänslagen och enligt den ska ett företag ta till vara dina intressen, samråda med dig och i vissa fall avråda från att utföra en viss tjänst. Det finns också en branschorganisation Sveriges Tvätteriförbund som förtydligat reglerna för just kemtvätt i sin branschöverenskommelse med Konsumentverket. Läs mer på www.tvatteriforbundet.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.