Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Vem ansvarar för frakt av trasig vara?

Publicerad

Fråga: Jag har köpt en tv och nu har den gått sönder inom garantitiden. Butiken hävdar att jag själv måste frakta tv:n till butiken, vilket jag inte har möjlighet att göra.

Svar: Eftersom butiken har ansvaret för att utreda vad felet på din tv beror på under hela garantitiden kan du kräva att de antingen hämtar tv:n eller kommer hem till dig för att ta reda på vad felet beror på. Har butiken ingen möjlighet till detta kan du kräva att de ersätter dig för att du ordnar med transport av tv:n till dem. Om butiken kan visa att de inte är ansvariga för felet på tv:n, att den inte har ett ursprungligt fel, får du betala butikens kostnader för att undersöka tv:n. Du måste då ha fått information om undersökningsavgiften i samband med att du reklamerade, dvs. klagade på att tv:n gått sönder.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.