Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Trasig klänning

Publicerad

Fråga: Jag har köpt en fin klänning och nu när jag provade den hemma för första gången så visar det sig att den är trasig intill blixtlåset. Butiken erbjuder sig att laga den, men jag vill självklart ha en ny, eller pengarna tillbaka. Har jag inte rätt till det?

Svar: Nej.Om butiken skyndsamt och utan väsentlig olägenhet för dig kan laga klänningen så har de rätt till det. Först om butiken inte kan laga klänningen och inte heller byta ut den kan du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Är det ett smärre fel är det ett prisavdrag du har rätt till. 

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.