
Fråga: Jag och några bekanta har reagerat mot att kommunerna låter p-bolag ta hand om allmänna parkeringsplatser. Dessa är väl uppskyltade, med uppgifter om parkeringstid, kostnad och informationen “hanteras enkelt via app som du laddar ner i din telefon”. Nog så bra, men det finns ett problem. Hur gör man om man tillhör den försvinnande udda skaran som inte äger en mobil? Kortbetalning som förr fungerade på de flesta ställen är numera uteslutet. Har Råd & Rön hört om problemet?
Kurt
Svar: Vi har hört om problemet och du är inte ensam om din kritik. Det är heller inte helt enkelt att få svar på vilka betalningsmetoder kommunen måste erbjuda på sina p-platser. Kammarrätten i Stockholm har dock kommit fram till att en kommun i alla fall inte behöver erbjuda möjligheten att betala p-avgifter med kontanter. Orsaken är att avtalet om parkering är av frivillig karaktär och det betyder att du som parkör måste anpassa dig till de betalningsmetoder som erbjuds.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.